Den håbløse telestatistik

Pinocchio (Billede af kennymatic)
Pinocchio (Billede af kennymatic)

Jeg har flere gange harceleret mod ITST’s telestatstik. Jeg har sågar haft en sag om agtindsigt i telestatistikken, som de dog ikke behandlede korrekt. Det er dog en historie jeg aldrig har fået fortalt, det kan være den kommer en dag :-)

I forbindelse med statistikken for første ½-år 2008 har ITST rod i kategoriseringen af de forskellige udbydere, de er kommet til at tælle nogle af dem dobbelt. Helge Sander har som følge af dette, måttet svare på Folketingets vagthund Per Clausens spørgsmål.

Det store spørgsmål, som vi har stillet igen og igen på Voipbloggen er, om vi overhovedet kan stole på statistikken? For ét er at en funktionær i IT- og Telestyrelsen ikke kan holde overblikket over det talmateriale han sidder med, men mere utroværdigt er det, at de enkelte udbydere af telefoni og internet selv skal indberette deres trafik- og kundetal. De enkelte udbydere har intet incitament til andet end at stille sig selv i et glimrende lys.

Et lille eksempel fra IP-telefoni verdenen er selvfølgelig dengang Musimi mistede 11.500 kunder ved et trylleslag, det var foråret 2007, men i statistikken for efteråret 2007, så fremgik kunderne stadig af Tellio/musimis tal.

Det er jo blot et eksempel på at udbyderne har for store investorinteresser til at de rent faktisk har en interesse i at fortælle sandheden, uden at pynte lidt på den.

Men nu venter vi spændt på statistikken for første ½-år 2008, det bliver sjovt at se hvem der har løget denne gang ;-)

Om Thomas Clausen

Arbejder til dagligt som Digitaliseringsleder i DSB. Jeg er uddannet Cand.merc.(fil.) fra Handelshøjskolen i København (CBS) og har tidligere været på Computerworld og i Økonomistyrelsen.

10 tanker om “Den håbløse telestatistik

  1. Jeg har, en gang i 1990’erne, oplevet hvordan den slags information samles ind og det undrer mig ikke at der kan være graverende fejl. Det første problem er at de der rapporterer data ind gør det ulønnet, som en slags hobby.

    I 1990’erne startede den store udvikling indenfor e-mail. Telestyrelsen dannede en erfagruppe, eller hvad den nu blev kaldt, hvor man inviterede repræsentanter indenfor e-mail distribution til at deltage i regelmæssige møder. Erfagruppen skulle følge og diskutere behov for fælles tiltag indenfor e-mail. Gruppen fik bl.a. defineret nogle data som alle repræsentanter forpligtede sig til at sende ind regelmæssigt, som fx hvor mange brugere, hvor mange e-mails, gennemsnitsstørrelse på e-mails osv.

    På møderne blev der brugt en del tid til at debattere, hvordan de forskellige samlede informationerne og behandle de store afvigelser der kunne være fra gang til gang. Det var meget svært at få alle til at samle data efter de samme principper, bl.a. fordi de systemer vi havde var vidt forskellige. Der hvor jeg var havde vi mange små systemer som hang sammen efter noget hierarkisk princip. Fx så havde vi en række cc: mail servere. Kommer der her e-mail fra en cc: mail bruger til en anden cc: mail bruger så gik det måske ind og ud af samme server. Løsningen var bygget til, hvad firmaet selv havde behov for at samle af data, fx i forbindelse med fakturering eller i forbindelse med dokumentation overfor kunden. Der var ikke råd til at bygge et parallelt dataopsamlingssystem for at rapportere til Telestyrelsen, selv om der blev bygget noget – Resten som vi rapporterede blev et skøn ved at se på de øvrige data. Og her, hvad nu hvis fx LEC eller Kommunedata og vores firma fik talt de samme kunder med.

    I forbindelse med indsamlingen af data om e-mail udviklingen så var det senior teknikere / ingeniører der stod for indsamlingen og rapportering, jeg tror det gjaldt hele raden rundt i erfagruppen. Selv om nogle søgte at køre med lidt skjulte kort, for vi var jo også konkurrenter, så mener jeg ikke der i den gruppe bevidst blev lavet snyd.

    Jeg tror mange af de data der samles i dag foregår efter nogenlunde samme princip.

  2. Hvis du har fået afslag på en ansøgning om aktindsigt, så kan du anke afgørelsen. Hvis den også afvises, så kan du gå til Ombudsmanden.

    Hvis man læser sagen nærmere, så har de ikke talt udbydere dobbelt; der er to udbydere, som har oplyst de samme kunder til dem. Svært at holde dem ansvarlig for, at udbyderne ikke indberetter ærligt – det svarer til at holde Skat ansvarlig for skattesvindlers fejl i selvangivelser ;)

  3. Det er en spændende historie Herman, men også lidt komisk, netop fordi der bliver sendt så mange mails.

    Angående min agtindsigtssag, så ville det ikke kunne betale sig for mig at anke den, fordi IT- og Telestyrelsens behandling af min agtindsigt blev forlænget som jeg husker det 4 gange, så da jeg endelig fik afslag, så var den pågældende statistik allerede forældet. Ydermere havde ITST slået min agtindsigtssag sammen med to andre som også ønskede indsigt (Berlingske og M1 som jeg husker det), men de havde begæret indsigt i meget mere end jeg var interesseret i (herunder renskabstal mm.), hvorfor det er klart at vi fik nej. Jeg havde dog håbet at ITST, havde været kloge nok til at behandle min agtindsigt separat, da jeg bare ville kende til indgående og udgående minutter, samt antal kunder, men det gjorde de ikke :-(

  4. Wow! This could be one particular of the most useful blogs We’ve ever arrive across on this subject. Basically Fantastic. I’m also an expert in this topic therefore I can understand your effort.

  5. Great ¡V I should definitely pronounce, impressed with your website. I had no trouble navigating through all tabs and related information ended up being truly easy to do to access. I recently found what I hoped for before you know it in the least. Reasonably unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything, site theme . a tones way for your client to communicate. Nice task..

  6. C’est le problème des sites web des journaux. Hormis ceux, comme le Monde, qui reprennent une partie des articles de l’édition papier et font gaffe au contenu, c’est le plus souvent une version bas de gamme du journal axé sur la réactivité sans recul ni relecture. L’article est en ligne très peu de temps après la fin des matches comme sur Eurosport.

  7. Muy bueno el desglose de las condiciones de Line, lo que si es una condición clara en estos servicios es que el hecho de que sea un servicio de uso gratuito no equivale a que no te costará el compartir además de tu nombre otros datos sensibles -como la gran mayoría de servicios similares que existen, por no decir todos-, si no nos molesta esa condición, debo de decir que es un servicio infinitamente mejor que whatsapp con una calidad abrumadora y visualmente muy conseguido. Muy interesante tu blog. Un saludo :)

  8. WanadooAugust 21, 2012 at 2:04 amIt won’t be long when Wilshere wants to leave…all of our best players have….why would he be any different?There’s a cancer at the club, his name is Wenger.I mean, can’t you AKB’s spot a pattern – this is not something new – Our best players have been leaving every year for the last 7 years – Isn’t it obvious?

  9. I visit each day some websites and information sites to read posts, except this webpage presents quality based articles.

Skriv et svar til http://www.thedealmaker.net/ Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>