Prisguiden til IP-telefoni

Prisguiden til IP-telefoni er lavet for at man kan sammenligne de forskellige udbyderes produkter og matche det med det behov man har. Prisguiden ligger som et online regneark på EditGrid, men man kan også hente det ned som en Excel eller OpenOffice fil. Du kan bare indtaste dine tidsforbrugsdata i de gule felter, hvorefter arket regner omkostninger ud for netop dit forbrug.

Prøv prisguiden her (online)!
(Download til Excel, OpenOffice)

Sådan fungerer guiden:
1. Først så skal man indtaste sit forbrug i de gule felter.

voip-prisguide-indtastning

2. Så ser man hvem der har de billigste priser, på henholdsvis pris/måned, oprettelse og portering. Alternativt kan man kigge i bunden af regnearket for den fulde rangering.

voip-prisguide

Læs mere om hvad der er rart at vide om IP-telefonien her.

Eller prøv IT-og Telestyrelsen prisguide her.

Relevante regneark:
Faktaguiden til IP-telefoni (Download til Excel, OpenOffice)
Kvalitetguiden til IP-telefoni (Download til Excel, OpenOffice)
Prisguiden til IP-telefoni (Download til Excel, OpenOffice)
Peeringguiden til IP-telefoni (Download til Excel, Openoffice)

Om Thomas Clausen

Arbejder til dagligt som Digitaliseringsleder i DSB. Jeg er uddannet Cand.merc.(fil.) fra Handelshøjskolen i København (CBS) og har tidligere været på Computerworld og i Økonomistyrelsen.

8 tanker om “Prisguiden til IP-telefoni

  1. Thomas, jeg er bange for at data grundlægget for beregningen ikke stemmer hvad det gælder Tellio. Dette er detaljeret på den vurdering jeg indtastede i dag. Man bør nok indtaste en 0,99 i kolonnen Opkaldsafgift Mobil.

    Det samme gælder for opkaldsforsøg til udenlandske nummer som ikke er inkluderet i Plenty ”månedskvota” – her kan opkaldsforsøg afgift løbe op til 1,99 eller i værste fald TDCs minutpris for det pågældende land, hvis det er et opkald til udenlandske mobilnr.

  2. Hej Rosangela

    Det lader til at du har haft en ubehagelig oplevelse med Tellio, hvis man dømmer ud fra din vurdering i kvalitetguiden. Jeg kan jo kun anbefale dig at kigge lidt til kvalitetguiden her på sitet. Det kan være at du kan finde en udbyder, som måske passer bedre til dit behov.

    [quote post=”6″]Man bør nok indtaste en 0,99 i kolonnen Opkaldsafgift Mobil.[/quote]
    Der er flere udbydere, der takserer for andet end pr. sekund, og jeg har ikke indtastet det som en ekstra opkaldsafgift, selvom du selvfølgelig har ret i at det kunne tolkes således. Af andre udbydere der også takserer pr. påbegyndt X kan nævnes:

    Avatel (påbegyndt 30 sek.)
    Nettel Billig (påbegyndt min.)
    Nettel Regning (påbegyndt 10 sek.)
    Telefin (påbegyndt 30 sek.)
    TulipM (påbegyndt min.)
    Worldcall Megacall (påbegyndt 30 sek.)
    Worldcall Smallcall (påbegyndt 30 sek.)

    Såfremt at en udbyder takserer til andet end pr. sekund, så er det skrevet under kommentarer yderst til højre i prisguiden. Det kommer ikke umiddelbart til at blive en del af udregningen. Men jeg er enig med dig i at det er problematisk, at teleselskaberne ikke bare takserer for det der rent faktisk bruges.

    Ydermere er det formentlig ulovligt, hvis du har ret i din antagelse i denne kommentar, at Tellio takserer for et påbegyndt minut, på trods af at der ikke etableres forbindelse. Men det er et forhold som må bero på en fejl hos Tellio, og jeg vil derfor ikke rette opkaldsafgiften i prisguiden, men tilskynde til at du ringer til Tellio og får afklaret sagerne. Skriv gerne tilbage her med hvad de svarer.

    [quote post=”6″]Det samme gælder for opkaldsforsøg til udenlandske nummer som ikke er inkluderet i Plenty ”månedskvota” – her kan opkaldsforsøg afgift løbe op til 1,99 eller i værste fald TDCs minutpris for det pågældende land, hvis det er et opkald til udenlandske mobilnr.[/quote]
    Prisguiden inkluderer desværre ikke udlandsopkald, da det ville være for besværligt at vedligeholde når den jo er på privat basis.

  3. jeg har haft kontakt med tellio fordi jeg flytter til island og ville i den forbindelse oprette et dansk nummer som jeg kan ringe fra på island til dk priser. det skal også være sådan at folk kan ringe til mig til dk priser. Og de siger at det godt kan lade sig gøre “alt kan lade sig gøre, det hele på den halve tid/pris”
    det lyder jo godt lige til jeg spør efter et stykke papir som dokumentation på alt det som de lover . det kan jeg ikke få det bruger vi ikke her ! som de siger.
    så er det jeg spør holder de hvad de lover!
    da jeg ikke gider at bøvle med dem fra island
    Hvis jeg var et firma kunne jeg godt få det på skrift ! siger de.
    Hilsen Jørgen.

  4. Jørgen, der er andre der reklamerer med at man kan tage nummeret med. Læs fx Fonet her http://www.fonet.dk/?Mn=8 . Everlove siger at man skal bo i EU (men mon ikke EØS-lande også tæller med? Det kan man snakke med dem om), http://everlove.dk/prices.asp?sub=2. Jeg vil tro at flere andre udbydere vil have ca. det samme på skrift på hjemmesiden. Jeg lavede denne googlesøgning på Fonet, fordi jeg mente at huske deres regler: ‘udlandet site:http://www.fonet.dk/‘. Samme nummer kan du lave med de andre for at se hvad de siger.

  5. Fint arbejde!
    Det kunne være spændende med en analyse af hvad der får og telefonbrugere til at vælge et bestemt selskab, selv om det måske ikke lige passer til behovet.
    Det der bestemmer selskab kunne måske være:
    Anbefaling fra venner
    Anbefaling fra forum
    Pris
    Faciliteter

    Noget andet der kunne være spændende det var at få klarlagt fordelingen af kunder på de enkelte selskaber. Det kunne give et hint om at det er ved at være farligt at være i et bestemt selskab, hvis de ingen kunder har.

    Måske kunne der oprettes et spørgeskema her på bloggen?

    Endnu engang – fint arbejde – det må være et stort arbejde at indsamle alt materialet.

    Sikkerhed
    – eller hvad ved jeg?

    1. Der er jo Kvalitetsguiden som en mulig udvej. Den forklarer ikke i detaljer hvad folk lægger vægt på når de vælger, men den giver dog en fornemmelse af hvor de mener deres selskab har mangler.

      Der udkommer faktisk en opgørelse fra IT- og Telestyrelsen, som viser hvor mange kunder de forskellige udbydere har. Desværre er disse tal de sidste par år blevet sløret, da Konkurrencestyrelsen skred ind, og sørgede for at alle mindre udbydere blev summeret op i en diverse boks. Læs lidt om min irritation over IT- og Telestyrelsens arbejde på teleområdet her. Og en konkret sag her.

      Jeg har forsøgt at få agtindsigt i de indberetninger der kommer, men min begæring, blev behandlet sammen med én som kom fra Berlingske og M3 tror jeg det var. Jeg var udelukkende interesseret i trafik- og kundetal, men de to andre var interesseret i regnskabstal mm. Jeg synes derfor ikke at mit ønske blev taget seriøst, men jeg havde på den anden side heller ikke tålmodighed til at forfølge sagen, da jeg fik svar lang tid efter at den efterfølgende telestatistik var udkommet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>