Begynderguiden til IP-telefoni

Dur telefoni over internettet for dig?

Denne guide sætter fokus på de overvejelser du bør gøre dig, før du starter op med IP-telefoni. Artiklen leder dig igennem de forskellige beslutninger og argumenter (både for og imod), der er for at erstatte den gamle telefon med IP-telefoni. Kom i gang med at ringe billigt.

Hvad er IP-telefoni?

IP-telefoni er en måde at oversætte tale til internetsignaler på. Det er lidt mere indviklet end alm. telefoni der i princippet er en ledning fra én telefon til en anden, for med IP-telefoni, skal talen først oversættes til internetsprog, så sendes over internettet, og evt. over det alm. telefonnet og ind i en telefon.

Opsætningen af netværket
Opsætningen af netværket

Forskellige former for IP-telefoni

Der er mange forskellige former for IP-telefoni, men den som denne guide vil beskæftige sig med, er den form hvor man får et almindeligt fastnetnummer og ikke skal have computeren tændt for at ringe. Det eneste nye man skal investere i her, er lidt tid (afhængigt af ens valg af udbyder) og en adapter som man tilslutter sin router.

Hvorfor vælge IP-telefoni?

Den altoverskyggende grund til at vælge IP-telefoni er prisen. Det er meget billigere at ringe over internettet, end det er at ringe over det traditionelle telefonnet. De store besparelser er især at finde på udlandstelefonien (ring til Spanien for 13 øre i minuttet, TDC koster 250 øre i minuttet), men også på almindelig indlandstelefoni kan man spare mange penge. Især fordi det ofte er gratis at ringe til andre kunder i samme selskab, så sørg for at vennerne og familien følger med, når du skifter abonnement). Den anden store besparelse er abonnementet. Mange IP-telefoni udbydere har utroligt lave abonnementspriser. Startende fra 0,- kr. pr. måned. En tredje økonomisk grund til at vælge IP-telefoni er de mange ekstrating som man tit får med i pakken, såsom telefonsvarer, vis nummer, banke på, konferenceopkald og meget andet. Du kan også tage din adapter og telefon med dig, når du skal ud at rejse. Det vil sige, at når bare du har bredbånd, der hvor du skal hen, så vil du kunne ringe til vennerne i DK enten gratis eller til dansk lokaltakst og de vil kunne ringe til dig til deres danske lokaltakst.

Ud over de billige takster, så er der også nogle udbydere som arbejder på at få peeringaftaler med de andre udbydere. Peeringaftalerne betyder at man kan ringe gratis mellem udbydere.

Der er visse ulemper ved IP-telefoni. Da man benytter internetforbindelsen til at foretage opkald med, så er man afhængig af forbindelsens stabilitet, hvis internettet er nede, så vil man ikke kunne ringe. Man kan heller ikke ringe hvis strømmen er væk, for både routeren og adapteren skal bruge strøm for at fungere. Hvis ikke man har en router, der kan prioritere trafikken, så vil taledata blive rangeret lige så vigtig som f.eks. download data, hvorved der kan opstå hak eller forsinkelser i samtalen.
Dette forhold kan man dog nemt komme udenom ved enten at prioritere trafikken (dette er en mulighed i de fleste moderne routere), eller ved at koncentrere sig om sin samtale og vente med at downloade til man er færdig med at tale. Hvis man har en hurtig internetforbindelse, så vil dette dog være et lille problem.

Hvem skal man vælge?

Der er mange udbydere på det danske marked allerede, også selvom teknologien er ung. Heldigvis er der mange der har gjort sig en masse erfaringer indenfor de forskellige udbydere. Her kan man bl.a. finde forskellige forum hvor der er kloge hoveder der kan besvare ens spørgsmål. Heriblandt skal nævnes http://www.voipsnak.dk, http://groups.google.dk/group/dk.teknik.telefoni.ip og http://www.musimi.dk. Selvom sidstnævnte er en udbyder, og derfor ikke burde fremhæves foran andre i denne guide, så er det værd at konsultere Musimis forum, da dette har nogle af de mest vidende privatbrugere af IP-telefoni i Danmark. Det er nærmest umuligt at anbefale én udbyder frem for andre, der er mange som har gode og dårlige erfaringer med stort set alle de udbydere, der er på det danske marked. En god indgangsvinkel til valget kunne være den måde som Linux-folket anbefaler distributioner. Vælg det dine venner har. Så kan du ringe gratis til dine venner, og de kan hjælpe dig, hvis der skulle opstå problemer.

Pris

Der er mange ting, der spiller ind i valget og det er jo ikke utænkeligt at dine venner har valgt forkert, eller at du er den første der forsøger sig. Hvis du ved hvor meget du ringer for, kan du forsøge dig med det vi har valgt at kalde prisguiden. I prisguiden skal du indtaste dit forbrug, og så udregner den hvilke udbydere der vil være billigst for dig. Selve guiden er bare et regneark der ligger på EditGrid, som er et online regneark, således at man ikke behøver at have Excel, Open Office eller andet for at foretage udregningerne. Så prøv regnearket og find ud af hvilken udbyder, der er billigst.

Prisguiden klarer det besværlige for dig
Prisguiden klarer det besværlige for dig

Det er både muligt at se oprettelsesomkostningerne over tid og hvad det koster at flytte dit nummer til den nye udbyder (portering).
Regnearket viser også noget af det, der står med småt eller er lidt gemt på udbydernes sider. Der er lavet en masse kommentarer under udbydernavnene, som man kan se, hvis man lader musen køre hen over navnet. Det er nemlig ikke kun prisen isoleret set, der bør motivere valget af IP-telefoni udbyder, men også hvordan udbyderen takserer, nogle takserer pr. påbegyndt minut, mens andre takserer i sekunder. Nogle tilbyder ikke telefonsvarer og andre ekstraservices uden merbetaling, mens andre lader dette være en del af pakken. Så man skal holde øjnene åbne ved valget af udbyder.

Kvalitet

Kvalitetsguidens top 10
Kvalitetsguidens top 10

For at gøre det lettere at sammenligne de mange IP-telefoniudbydere, har vi gennem længere tid fået folk til at afgive en vurdering af deres udbyder (ca. 160 vurderinger pt.). Alt dette har vi samlet i et regneark, ligesom det ovenfor, der sætter fokus på forskellige kriterier hos udbyderne, såsom pris, lydkvalitet, indstillingsmuligheder og meget andet. Vi har valgt at kalde det kvalitetguiden. I kvalitetguiden kan man se hvordan de mange brugere af IP-telefoni har vurderet deres udbydere, og det kan tjene som en god rettesnor, så du kan se hvilke udbydere der udmærker sig indenfor det du lægger vægt på.

Hvis du har fastnettelefon og vil skifte til IP-telefoni

Det er fra slutningen af februar 2006 blevet muligt for alle, at have en ADSL uden at skulle have et fastnettelefonnummer. TDC har indført det de kalder basislinie som koster 45,-/måned. Basislinien sørger for at holde ens ADSL åben uden at man har fastnettelefon. Så hvis du betaler ca. 120,- kr. i abonnement om måneden for din fastnettelefon, så kan du efter portering nøjes med at betale de 45,- kr./måned plus IP-telefoni udbyderens abonnement, som sjældent overstiger 30-40,- kr. (Der er nogle som er væsentlig dyrere, men så kan man også ringe alt hvad man vil til fastnet, mobiltelefoner og udlandet).
Husk at du skal købe en ADSL-forbindelse oveni, hvis du ikke allerede har én.
Denne liberalisering af TDC’s kobbermonopol har åbnet muligheden for, at hele Danmark kan konvertere deres normale telefon til IP-telefoni, med store besparelser til følge.

Ip-telefoni i 3 trin:

  1. Start med at konsultere det anbefalede regneark, find ud af om der er noget at spare for dig (det er der helt sikkert, spørgsmålet er blot hvor meget).
  2. Udvælg nogle få udbydere og prøv at finde lidt info om dem i forskellige fora, stil eventuelt selv spørgsmål, da mange er mere end villige til at hjælpe, men prøv først at søge i forummet, for det er ikke utænkeligt at der er flere der har stillet netop det spørgsmål som du har.
  3. Afhængigt af hvilken internetforbindelse du har, så skal du finde ud af om du skal konvertere din internetforbindelse til en basislinie. For at finde ud af det kan du ringe til din udbyder. Men hvis ikke du har indlagt fiber eller kabelTV så er der stor sandsynlighed for at en konvertering er nødvendig. Konverteringen foregår sådan her:
  • Bestil en flytning af telefonnummeret (portering) hos den IP-telefoni udbyder du kunne tænke dig.
  • IP-telefoni udbyderen skal notere på fuldmagten, som du underskriver, at du ønsker at få oprettet en basislinie.
  • Når fuldmagten er godkendt, skal du tage kontakt til TDC (eller dem du har abonnement hos, fx Tele2) og oplyse dem om, at du vil have din fastnetlinje lavet om til en basislinje.

Dermed skulle der ikke opstå noget nedbrud på din linje. Det er vigtigt at IP-telefoni udbyderen har fået registeret din flytning hos TDC, inden du kontakter dem, så du må lige snakke med din kommende telefoniudbyder for at få koordineret slagets gang.

Nu er du klar til at ringe rigtigt billigt!

Kilder:
http://www.voipsnak.dk
, http://www.gratissip.dk, http://www.it-borgerportalen.dk og http://www.musimi.dk

11 tanker om “Begynderguiden til IP-telefoni

  1. Hej, jeg overvejer at få IP-telefoni, men er i tvivl om jeg stadig kan bruge mine normale tlf. stik i huset ( Uden netværksstik)? jeg har hørt at det kan lade sig gøre, men hvordan? jeg håber der er nogen der kan svare på mine spørgsmål, og meget gerne med en forklaring på hvordan det skal gøres? På forhånd tak. Brian

    1. Hej Brian

      Du kan sagtens bruge dine eksisterende telefonstik i huset, du skal bare have en bærelinje til din ADSL-udbydere (eller hvilken udbyder du nu har).

      Hvis du er i tvivl om noget, så kig eventuelt over på Voipsnak.dk, der har vi et godt forum kørende, hvor det er lettere at få svar på konkrette spørgsmål.

  2. Hej Thomas, Tak! men jeg er stadig ikke helt sikker på hvad jeg skal? skal jeg bare bede ( f.eks. Stofa, som er min nye udbyder!) om at oprette en “bærelinie” eller gør de automatisk det når jeg bestiller IP-Telefoni hos dem? eller er det TDC som skal gøre det ( min nuværende udbyder – ikke IP!). Det næste jeg ikke forstår er: Når jeg kigger i opsætningen fra Stofa,- kan jeg se at alle tlf. skal tilslutttes IP-boksen, ud fra det kan jeg jo ikke bruge de eksisterende stik i huset! jeg har hørt noget om at man kan koble “noget” om i tlf. stikket således de stadig kan bruges! men hvordan skal det evt. gøres? Jeg håber du kan ( og vil!) hjælpe en håbløs begynder inden for IP-Telefoni?
    P.s. jeg forsøgt at finde noget på Voipsnak.dk, men jeg blev desværre ikke meget klogere!

    1. Ift. til Voipsnak, så var min tanke, at du kunne oprette en bruger og stille spørgsmålet i forummet. Der er mange flere skarpe hoveder end bare lille mig.

      Som jeg læser det, så har du internet via Stofa også! Hvis det er tilfældet, så skal de nok sørge for at du har en bærelinje til dit internet. Men det er væsentligt for IP-telefoni, at du har en internetudbyder. Du kan selvfølgelig også have en internetudbyder, som også leverer IP-telefoni til dig.

      Angående dine telefonstik, så er jeg lidt i tvivl, for Stofa er jo en kabelTV leverandør, og så vil det jo komme gennem TV-stikket, men jeg kender dem ikke godt nok til at udtale mig om det. Hvis det er tilfældet, så skal du ikke bruge en bærelinje, for så er KabelTVet din indgang til internettet. I sådan et tilælde kan du jo også vælge en anden IP-telefoni udbyder end Stofa selv!

  3. Mit helt store og gyldne spørgsmål er hvordan jeg fortsat kan bruge de eksisterende tlf. i huset, for jeg er med så langt at jeg kan få det til at virke med 1 tlf.( den er jo tilsluttet den udleverede boks fra stofa!) men hvis jeg vil koble flere tlf. til i andre rum, så skal jeg jo til trække nye kabler ud til de andre rum ( i teorien!) men kan det ikke lade sig gøre at koble stofaboksen til det gamle tlf. stik ved siden af stofaboksen, som jo har forbindelse rundt i huset, og derved slippe for at trække “nye” kabler, eller er bare låst helt fast der?

    p.s. Jeg har oprettet mig som bruger voipsnak.dk, men kan ikke finde ud hvordan jeg opretter et nyt indlæg, – kun hvordan jeg svarer på de andre, og den går jo nok ikke!
    mvh. Brian

    1. Hej Brian.
      Jeg havde samme problem som dig med flere telefoner, men der findes faktisk et lille Y-stik, som bl.a. følger med i pakken, hvis internet er købt gennem Telia. Den placeres i multistikket (hovedstik). Det ene ben i Y-stikket hedder INST og den forbindes med Phoneindgangen i din box. Det andet ben hedder LINIE og den forbindes med DSL-indgangen i din box. På den måde kommer de øvrige telefoner i huset med uden videre. Her i huset har vi 3 telefoner, der virker på IP-telefoni via en datalinie, som tidligere har været brugt til en fastnettelefon, der blev nedlagt. Jeg tror du kan købe det nødvendige Y-stik i en TDC-butik (ellers må du jo prøve at lokke Telia til at sende dig en af slagsen).
      IP-telofoni virker helt, som den gamle fastnetforbindelse – eneste ulempe er, hvis et mindre barn afbryder el-forbindelsen til din box :-)

  4. Brian,
    At bruge de gamle tlf.-stik er ikke så enkelt. Du skal have et såkaldt MSP punkt hvor TDC tlf linie slutter, og efter dette må du selv pille ved installationen der skal være tilstrækkeligt med kabler og ledninger hvis du vil undgå at trække nye kabler. En trådløs telefon vil ofte være at foretrække

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>