Morten Strunge fra Onfone udtaler sig om de lukkede Telefin-numre

Morten Strunge fra Onfone
Morten Strunge fra Onfone

I forlængelse af de problemer, der har været med Onfones overtagelse af Telefins kunder har vi skrevet til Morten Strunge fra Onfone, og han giver svar på tiltale om hele hændelsesforløbet.

Morten kommer med forklaringer på hvorfor det er sket, hvor mange som er berørt og hvad Onfone gør for at løse problemet.

Hvorfor er dette sket?
Det virker underligt, da nummeret jo skal være i karantæne 6 måneder hos udbyderen (jer) og ikke TDC, som jeres medarbejdere har fortalt nogle af jeres kunder

Onfone har overtaget Telefins aktive kunder. Dette betyder at kun aktive numre er overflyttet til Onfone. Telefin har i dag en nummerserie på ca. 20.000 numre hvoraf langt fra alle er aktive. I forbindelse med flytningen af kunder fra Telefin til Onfone, kunne vi derfor kun overflytte de aktive, da vi betaler en høj pris pr. portering, og det derfor ikke kunne svare sig, at overflytte numre som ikke var i brug. Det er samme pris til TDC om et nummer er aktivt på en kunde, eller det ligger som et ledigt nummer i en database.

Problemet var desværre så bare, at Telefins teknikere, sendte en ufuldstændig liste over aktive kunder. Da vi ikke have adgang til deres system, kunne vi af gode grunde ikke vide, at listen med kunder, ikke indeholdt alle aktive kunder. Hvilket desværre er årsagen til, at nogle kunder er blevet lukket ned, da de ikke var indeholdende på porteringslisten fra Telefin.

Det er en utrolig uheldig sag, og det er yderst beklageligt for både kunderne og Onfone, da vi desværre bliver gjort til syndebuk i denne sag. Jeg kan forsikre dig, at vi har gjort alt for at få genetableret disse numre. udfordringen er bare, at aftale forholdet på de nedlagte numre, er mellem Telefin og TDC. Hvorfor det har været utrolig svært for os, at få TDC i tale og få deres hjælp til at løse opgaven. Efter mange telefonmøder og diskussioner, har vi dog nu fået TDC til at genåbne numrene. De har dog kun indvilget i, at lave processen én gang, da det er manuelt arbejde fra deres side.

Det er ikke et spørgsmål om penge, vi dækker alle omkostninger forbundet med genåbningen. Men det er en klar holdning fra TDC, at det kun bliver gjort én gang. – Desværre.

Det skal også siges, at vi ikke bruger TDC som nummerleverandør, men har størstedelen af vores numre liggende hos A+, hvorfor det har været ekstra
svært for os, at få TDC i tale. Da vi jo principielt er konkurrenter.

Hvor mange er berørt af problemet?
Vi har indtil videre identificeret 5 kunder, men jeg vil tro der er væsentligt flere.

Da vi kun har modtaget data fra Telefin på de kunder som ER blevet flyttet, ved vi ikke præcis hvor mange kunder denne fejl berører. Telefin har heller ikke selv haft held med, at identificere disse kunder. Vi er derfor nødt til at fange kunderne, når de henvender sig på den ene eller anden måde, og herefter få dem genåbnet hos TDC. Vi har lagt et skriv op på Telefins hjemmeside, og der kommer ligeledes et skriv på vores egen hjemmeside senere idag. Vores kundeservice sidder derudover og indsamler data på alle de kunder, de hører fra på telefon og mail. Min fornemmelse er dog, at vi ikke taler om mere end max. 100 kunder. Det er dog desværre også 100 for mange.

Har du læst Freddi fra Fonets kommentar på Voipsnak?

Svar indeholdt i 1’eren. Vi betaler alle omkostninger forbundet med genåbning af numrene. Ca. 300 pr. nummer der genåbnes. Det er meget vigtigt for mig, at state, at vi gør alt i vores magt til, at få hjulpet kunderne. Vi sidder desværre bare lidt på sidelinjen i denne sag, da Telefin stadig er et aktivt selskab, og vi derfor kun har noget at sige i forhold til de kunder der allerede er overflyttet.

Angående dato for genåbning af kundernes nedlukkede numre, vil vi sende listen til TDC, så snart vi mener, at have samlet største delen af de nedlukkede numre. Min forventning er 7-10 dage.

Vi takker Morten for hans svar. Vi håber at I, som er berørt af problemerne, kan bruge det til noget.

Om Thomas Clausen

Arbejder til dagligt som Digitaliseringsleder i DSB. Jeg er uddannet Cand.merc.(fil.) fra Handelshøjskolen i København (CBS) og har tidligere været på Computerworld og i Økonomistyrelsen.

14 tanker om “Morten Strunge fra Onfone udtaler sig om de lukkede Telefin-numre

  1. Tak Morten for informationen.
    Det lyder som der en endelige styr paa sagen.

    Det eneste jeg kan stadig ikke forstaar er forholdet mellem Telefin og Onfone.
    Jeg troede Onfone koebt Telefin.
    Betyder det ikke at Onfone ogsaa overtog Telefins forskellige kontrakter med andre virksomheder.
    Og fik adgang til Telefins systemer.

    Paa http://www.telefin.dk staar
    “Ultimo juni har Onfone overtaget alle Telefins aktiviteter.”

    Men morten siger
    “Vi sidder desværre bare lidt på sidelinjen i denne sag, da Telefin stadig er et aktivt selskab, og vi derfor kun har noget at sige i forhold til de kunder der allerede er overflyttet.”

    Det 2 saetninger gaa lidt imod hinanden.

    Men det er heldigvis ikke mit problem.
    Nu har Morten sagt 7-10 dage.
    Saa maa vi haabe at vores numre virker omkring slutningen af juli

    daniel

  2. Jeg må indrømme, at jeg ønsker at se noget handling før jeg tror på dette.
    Jeg startede med at sende mail til Onfone 1. juli og har efterfølgende skrevet til dem 7 gange. Hvergang har jeg modtaget det ene mere fantasifulde svar efter det andet. Seneste mail fra Onfone kom i dag.

    Hej XXXXXX,

    tak for din mail.

    Jeg beklager den lange svartid. Jeg formoder at din telefon fungerer igen, eftersom du står registreret som du skal i vores systemer, og der er ligeledes en korrekt tone, når jeg ringer op på nummeret.
    Hvis du i modsatte fald stadig oplever problemer, er du meget velkommen til at ringe til vores kundeserviceafdeling, så vi sammen kan finde en løsning.

    Endnu en gang beklager jeg de gener du må have haft i den sidste tid.

    Med venlig hilsen

    Kundeservice
    Onfone
    Tlf: 69101010

    Kendsgerningen er bare, at min telefon stadig kun kan ringe ud. Når jeg ringer til min fastnet telefon, får jeg at vide at nummeret er UDGÅET.
    Glæder mig dog trods alt over, at mit nummer tilsyneladende stadigt eksisterer et eller andet sted.

  3. Nu er der gået 8 dage siden Morten Strunge har svaret på alle klager her.
    Jeg har ikke hørte fra onfone siden.
    Og min gammel nummer virker ikke endnu, en TDC optagelse siger stadig væk at nummer er udgået.

    Er der nogle andre der har hørt om fremgang?
    Det bliver 10 dage i morgen.

    Daniel

    1. Jeg har fået 2 mail fra Onfone kundeservice. Begge har haft samme indhold, at de glæder sig over at min telefon virker igen (de skriver de får den rigtige tone når de ringer til mig).
      Virkeligheden er bare, når jeg selv eller andre ringer “du har ringet til 98xxxxxx, nummeret er udgået, jeg gentager nummeret er udgået”.
      Er lige ved at tro at det er en robot der sender kundemail ud :-)

      v.h.
      KL

      1. Det er sådan det lyder når der er andre end onfone abb. der ringer nr. op.
        Hvis du kender andre der er kunder ved onfone kan de også ringe til dig. er jeg ret sikker på sådan er det her.

  4. Det tyder på at Onfone ikke tester helt seriøst. Det er kedeligt at høre at høre at kunderne enten ikke hører nyt eller hører noget som de selv ved ikke passer. Det lyder som om Onfone skal tage sig gevaldigt sammen for ikke at miste kunderne.

  5. Har lige fået svar.

    Du hører fra os, når vi ved mere. Jeg kan ikke give dig en status på nuværende tidspunkt

    Det kom her til formiddag.
    En er første gang svartiden har været ok. HURAAAA

  6. jeg er interreseret at høre fra Freddi (Fonet) hvor lang tid det tog dem at få numre genoprettet på tidligere fonet/telefin kunde.
    Havde de lige så meget problemer, eller de kunne få den lavet hurtigt og med en kendt leverings dato

    daniel

  7. Har d.d. modtaget besked fra Onfone at min telefon skulle være genoprettet.
    Og den virker sgu. Men det har godt nok været en “sej fødsel”
    Held og lykke til mine lidelsesfæller

    v.h.
    KL

  8. Ja så virker det 1 måned og 2 dage. det har kun taget 1 måned for support at finde ud at det er fordi nummerne var lukket , hvis det da er gået på for dem. men huraaaa det virker da nu. men ingen undskyldning eller baklagelse fra onfones side.
    Derres support får -3 i karakter eller mindre og kan på ingen måde anbefales de aner ikke hvad de har med at gøre det enste svar er at du kan logge på og se hvordan derres adapter skal stå, er det ikke det er der ingen hjælp !!

  9. Mine nummer virker også nu.
    enig med johnny
    nu må jeg se hvordan deres service virker, fordi jeg tror jeg har en lav grænse at portere ud, efter alle de lyve og fjusk der har vaæret.

    Og tak til voipbloggen og voipsnak for at tage en koordination role.
    I gammel dage, hvor mennesker fra forskellige land eller forskellige hjørner af en land var sådan påvirket, de vidste måske aldrig at der var andre i samme situation.
    Internet og blogs og forums gøre det muligt for 5 eller 6 mennesker at bliver hørte.

    tak

  10. onfone har store problemer med troværdigheden
    Jeg har også mistet mit nummer, og har klaget til telestyrelsen over nofone
    Nofone har oplyst til dem at de var i gang med at løse problemet, og jeg skulle henvende mig til dem, det har jeg gjort men der er ikke sket noget
    Se versions2 artikel om mit proterings problem.
    http://www.version2.dk/artikel/11719-kunder-mistede-telefonnumre-da-onfone-overtog-telefin

    Hvis der er er andre der stadig har problemer så kontakt mig, så vi evt.. kan være fælles om udgifter til en Advokat.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>