Telsome Vurderinger

I første graf ser du gennemsnitsvurderingerne fra dem, som har delt deres erfaringer af Telsome. I næste graf kan du se Top 10 af udbydervurderingerne. Og i sidste graf kan du se hvor mange der har vurderet Top 10 udbydere. Hvis du gerne vil bidrage eller kommentere, så skriv en besked eller indtast din vurdering i dette spørgeskema.

Her er gennemsnitsvurderingerne for Telsome.
http://www.editgrid.com/user/thomas_clausen/VoIP_Kvalitetsvurderinger

http://www.editgrid.com/user/thomas_clausen/VoIP_Kvalitetsvurderinger

Du kan se vurderingerne og downloade regnearket her: Kvalitetguiden til IP-telefoni (Download til Excel, OpenOffice).

Relevante regneark:
Faktaguiden til IP-telefoni (Download til Excel, OpenOffice)
Kvalitetguiden til IP-telefoni (Download til Excel, OpenOffice)
Prisguiden til IP-telefoni (Download til Excel, OpenOffice)
Peeringguiden til IP-telefoni (Download til Excel, Openoffice)

Om Thomas Clausen

Arbejder til dagligt som Digitaliseringsleder i DSB. Jeg er uddannet Cand.merc.(fil.) fra Handelshøjskolen i København (CBS) og har tidligere været på Computerworld og i Økonomistyrelsen.

23 tanker om “Telsome Vurderinger

  1. Faldt lige over vurderingen, da jeg søgte på andres erfaringer med Telsome, og vil gerne vidergive min oplevelse med Telsome.
    Jeg er hvad man kan kalde en alm. uvidende bruger af IP telefoni og bosat i udlandet.

    Efter at have haft et Telsome abb. igennem et års tid, der generelt har fungeret ok, men nogle få udfald, skingre lyde og optagettone, gik det helt galt i begyndelsen af Nov. 07. Arbejdskollegaerne i DK kunne ikke få fat i mig og samme oplevelse havde venner og familie – telefonen var altid optaget ved indkommende opkald og gik ikke på telefonsvaren. Derudover kunne vi ikke bruge ftp eller citrix igennem Telsome routeren. 14 dage senere var tålmodigheden opbrugt og en mail sendt til Telsomes kundeservice. Svaret lød på at jeg skulle teste min internet forbindelse. Dette svarede jeg på, men fik aldrig et svar tilbage. Så ringede vi til Telsomes kundeservice. alle de kundeservice medarbejdere vi har haft fat I har alle været søde og flinke, men har konstant henvist til vores internetudbyder og har oplyst os, at de hos Telsome intet kan gøre. Det samme sagde vores internetudbyder og henviste til Telsome.

    Undervejs har vi oplevet at et af vores indlæg på “helpdesken” er blevet slettet af vores “personlige” kundeservicemedarbejder og 2 gange har en tekniker undladt at ringe til os på trods af at vi var blevet oplyst dette. En anden gang talte vi med en tekniker og forbindelsen blev afbrudt, hvorefter han ringede tilbage på vores mobil – han mente vi brugte IP telefonen, da den lød optaget… men det er jo hele problemet. Altså, at man ikke kan ringe til den.
    Vi har prøvet portforwarding, slået firewallen fra, tildelt IP adresser, kontaktet D-link hernede såvel som i DK for at få åbnet nogle porte, alt sammen på opfordring af Telsome.

    Efter 1½ mdr,32 samtaler a ialt 320 min til den nette pris af 7 øre i min. (Telsome bruger åbenbart ikke selv IP telefoni) fik vi selv løst problemet, som de sagde ikke havde noget at gøre med dem og deres udstyr. Vi lånte en Telsome router af nogle andre danskere her og testede den via vores internetforbindelse – intet problem. De lånte vores Telsome router og testede den via deres internetforbindelse (samme udbyder og abb. som vores) – samme problem. Efter at have kontaktet Telsome igen og spurgt hvad de kunne udlede af dette, indrømmede de at det kunne være den router de havde udleveret, der var problemet – det var første gang de indrømmede dette i hele forløbet. Vi var glade og åndede lettede op, fast forvisset at vi ville få en “livlinie” igen.

    Telsome sender ikke til udlandet, så den nye router blev sendt til et familiemedlem som sendte den videre til os, til den nette sum af 248 kr. i forsendelse. 13 dage efter den var afsendt fra Telsome modtog vi den sammen med et brev, som oplyste at den defekte router skulle være afsendt til dem senest 8 dage fra brevets dato – ellers ville de forbeholde sig retten til at fakturere os 1100 kr for routeren + 100 kr. i rykkergebyr.

    Nå, glæden var alligevel stor – Vi havde fået 2-vejs telefon igen! Eller retter, det troede vi. Den nye router blev forbundet og intet skete. Belært af tidligere kiundeservice eller mangel på samme, hoppede vi straks i bilen med routeren i hånden og kørte på besøg ved de andre danske venner vi kender hernede, med en Telsome router og et bredbåndsabb. som vores. Routeren blev indstalleret hos dem, men det kom der stadig ikke meget liv i den af. Hjemme igen kontaktede vi atter Telsome og fandt ud af at de havde glemt at aktivere routeren hos dem, her 13 dage efter de havde afsendt den. Kunservicemedarbejderen lovede at han ville få en tekniker til at se på det straks og at det ville være fikset idag. Sidstnævnte var ret vigtigt, da vi har venner som tager til DK idag og vi ville gerne havde dem til at tage den gamle router med. Dog tør vi ikke give slip på den gamle router før den nye duer – den gamle kan trods alt ringe ud og giver os dermed adgang til Venner, familie, arbejde og Telsomes kundeservice i DK.

    Da vi så stod op imorges, lå der ingen mail fra Telsome og routeren virker stadig ikke. Vi bliver nu selv nødt til at sende routeren tilbage (248 kr. mere), og må konkludere at det begynder at blive et dyrt bekendtskab. Opkaldsomkostninger, fejlfindingstid, forsendelse, kørsel frem og tilbage for at afprøve routeren, det efterhånden dårlige forhold vi har fået til vores lokale internetudbyder og ikke mindst de 1½ månede hvor andre ikke har kunne komme i forbindelse med os

    Tjaa, hvad kan jeg så udlede af dette: Telsome er alletiders så længe der ingen problemer er, Nå først problemet opstår, lægger de alt ansvar fra sig. Kundeservicemedarbejderene er søde og venlige, men ikke meget bevendte – de svar de giver svarer til, at der står røg op fra ens monitor og de så beder dig om at genstarte computeren…

    Vi vil have en anden udbyder. Vi er ikke IP specialister, men absoult heller ikke IT dumme, men hvordan sikre man sig at den næste er bedre…?

  2. Hej Gitte

    Tusind tak for din lange, interessante og alligevel triste historie.

    Det er skønt når folk som du, der har været ude for noget irriterende, alligevel kan holde historien i en sober tone, det kunne vi alle lære noget af.

    Det er ærgerligt med Telsome, men jeg tør ikke tro at du havde været meget heldigere med mange andre selskabers support. Jeg kan kun anbefale dig at konsultere guiderne her på Voipbloggen, i særdelshed kvalitetsguiden (som dette indlæg er en del af). Prisguiden kan måske også bruges, men den kigger ikke på engelske forhold. På Faktaguiden kan man bl.a. se hvem, der tilbyder flere samtidige registreringer (regnearket på Editgrid desværre er blevet saboteret lidt, da der er nogen der har valgt at slette nogle udbydere, jeg skal nok prøve at gendanne hvad jeg kan… Grrr).

    Angående den tekniske kunnen, så mener jeg at alle kan være med efterhånden. Jeg anser mig selv som teknik-interesseret, dog uden at være nørd på nogen måde, og jeg er Musimi-kunde (som jo har et ry for at være for de mest nørdede).

    Jeg vil dog anbefale jer at vælge et abonnement hos en udbyder hvor man selv kan vælge en ATA, så skal I ikke bekymre jer om at skulle sende den frem og tilbage til Danmark, hvis der er problemer med den. Og hvis du vælger en, der kan have flere samtidige registreringer, så kan I jo også finde nogle gode engelske VoIP-udbydere, eller anvende Gratissip (som jo er gratis), eller en helt tredje.

  3. Hej Thomas,

    Tak for din tilbagemelding – jeg er i gang med at nærlæse dine links.

    Til opfølgning af ovenstående historie, kan jeg berette at vores router stadig ikke virker. Vi har haft fat i Telsome yderligere 4 gange, og de har nu oplyst os, at vores nye router er registreret og dermed nok defekt, siden den stadig ikke virker. De har bedt os returnere den nye router (248 kr igen) og de vil så sende en ny (248 kr igen) når de har modtaget denne, men ikke før, da de ikke vil have 3 routere ude hos en kunde af gangen.
    Vi havde dog en positiv oplevelse i fredags, hvor en kundeservicemedarbejder for første gang spurgte om vi havde et nummer de kunne kontakte os på, når nu det andet ikke virkede – det var ved 35. opkald til Telsomes kundeservice… De har stadig ikke kontaktet os.

    Det beløber sig nu på knap 1000 kr i forsendelse og det ender med at blive 2½ mdr. hvor vi ikke har kunne modtage opkald, inden vi får en ny router.

    Vi er tålmodige mennesker, men må konkludere at det har sat os lidt på en prøve at skulle forklare et problem forfra 36 gange, og tonen er efterhånden svær at holde sober…

  4. Vi er tålmodige mennesker, men må konkludere at det har sat os lidt på en prøve at skulle forklare et problem forfra 36 gange, og tonen er efterhånden svær at holde sober…

    Jeg ville nok ikke kunne holde det ud så længe, men det er jo en temperamentssag. :-)

    Har I det slet ikke i jeres overvejelser at skifte udbyder? Det virker som om at Telsome har fejlet i denne sag, og I skulle måske nok have valgt en udbyder, der ikke inkluderede ATA i sin ydelse, men som bare gav jer en muligheden for at konfigurere jeres egen ATA. I kunne helt sikkert få en ganske udemærket én af slagsen til de 1.000,- I nu har brugt på transport, plus alle de timer I har brugt på at tale med Telsome (jeg ved godt det er let at være bagklog ;-) ).

    Men følg gerne op på din historie her. Det bliver spændende at høre hvordan den ender.

  5. En lille opdatering – bare i tilfælde af at nogen overvejer at blive kunder hos Telsome…

    De 2 routere er nu returneret til Telsome og det er blevet bekræftet at den de sendte til os som en erstatning for den første, var defekt. Vi har købt en ny router (ikke igennem Telsome), men det hjalp ikke på problemet. Til gengæld virkede det at købe et nyt tlf. nummer hos Telsome – det virker fint med samme opsætning som den gamle router. Det gamle nummer virker ikke med denne opsætning.
    Vi har igen kontaktet Telsome vedr. dette og har igen antydet at det måske kunne være opsætningen af voip-server, som kunne være problemet. Det er umiddelbart den eneste forskel vi kan se – vores nye nummer, vores venners nummer og vores gamle nummer er alle tilknyttede forskellige voip-servere, mens routerne og internetforbindelsen er ens.

    Telsomes “kundeservice”-medarbejder (endnu en ny…) var som altid flink og lovede igen at kigge på problemet og vende tilbage. Det er nu over 2 uger siden og intet er sket. Vi har nu igen kontaktet dem i dag, denne gang via email, da en del af vores åbne og lukkede indlæg på den personlige “helpdesk”, på deres hjemmeside, er blevet slettet. Vi er trætte af at skulle starte forfra med hele denne historie hver gang vi får en ny “kundeservice”medarbejder i røret… Deres sagsbehandlingssystem er tilsyneladende ikke-eksisterende.

    Ja, vi kan sagtens finde en anden udbyder, men lige nu holder vi ved for at se hvor langt Telsome er parat til at gå, for ikke at løse problemet med vores første nummer. Vi har dem mistænkt for at være inkompetente…

    En god ting er der dog kommet ud af det – vi er nu blevet rene hajer til opsætning af routere:-)

    Mvh,
    Gitte

  6. Ja, vi kan sagtens finde en anden udbyder, men lige nu holder vi ved for at se hvor langt Telsome er parat til at gå, for ikke at løse problemet med vores første nummer. Vi har dem mistænkt for at være inkompetente…

    Haha, ja det er da en trist historie, men den sætter fokus på det at have en godt CRM-system (der er da ellers mange gratis open source løsninger på markedet)

    Jeg håber at du vil blive ved at følge op på denne føljeton, da jeg synes det er mægtig interessant at høre hvordan den ender.

    Du er da heldig at de er flinke ved dig. Jeg var mindre heldig, da jeg skulle tale med Telia ifm. at mine forældre skulle have ny mobiltelefoni. Der fik jeg fat i en ret ubehøvlet én af slagsen.

  7. Halløj,

    Er kunde hos Telsom, men ikke ret meget længere. Telsom går ned, og der er absolut intet information at finde på deres hjemmeside, om status osv. Det er egentlig utroligt hvad vi finder os i. Den gamle fastnet telefon, som er baseret på mindst ligeså kompliceret setup, som IP telefoni – er bare mere stabil, og lydkvaliteten langt bedre. IP telefoni er kun til billige opkald til udlandet, ellers ser jeg ingen fremtid for den teknologi.

  8. Hej Andy

    Jeg tror måske det er lidt hastigt at dømme en hel teknologi ude pga en dårlig oplevelse hos en udbyder. Telsome har undergået nogle interessante ændringer den seneste stykke tid, hvilket måske har flyttet fokus lidt… Desværre.

    Vi ser dog også at markedet for telefoni med rasende fart er på vej over til IP-telefoni, men det er klart at du har frustration når skidtet ikke fungerer. Det kender vi alle.

  9. Jeg er en meget tilfreds kunde hos Telsome har været kunde hoas dem i snart 2 år uden de store problemer, dog kender jeg den med at jeg ikke kan ringes op pga optagetone, men det er ved at være længe siden og jeg har anbefalet Telsome til mange efterhånden. Dog har jeg bemærket at hvis en kunde har en billig trådløs tlf. kan den give problemer med ekko og støj men gode tlf. er alt som det skal være.
    Jeg er en tilfreds kunde og håber på at være det i mange år fremover.

  10. Jeg er osse mere end utilfreds med Telsome, idet jeg nu gennem ca. 3 år har prøvet, at få løst:
    1) vis nr. ( vises ikke )
    2) vi får optagetone både ind og ud kald.
    -det har stået på nu i ca. 3 år og virker stadigt ikke.
    Problemet er desværre osse det, at jeg har dem gennem Profiber/Trefor og Profiber gør heller intet for, at løse problemet.
    D.d har jeg igen skrevet til Telsome og været i direkte kontakt med Profiber, men intet sker, jeg bliver blot sendt frem og tilbage mellem Telsome og Profiber/Tre-for ude at problemet bliver løst…?
    Havde jeg kendskab til nævnte, var jeg ikke kunde, hverken hos Tre-for/profiber eller Telsome, de er nu så store, at de er ligeglad med mig lille kunde….

  11. har nu haft telsome i 3 år-og jeg kan kun udtrykke tilfredshed med telsome….dette gælder både support og oppetid

  12. Jamen! kæreste Søren Kok dog….
    Rigtig hjertelig tillykke med Telsome -du må da så næsten være den eneste, der er tilfreds med Telsome, som det fremgår her på siden…..

  13. Jørgen Skybjerg skriver (Jamen! kæreste Søren Kok dog….)
    Hvad er det for en tone, hvad er der i vejen med at man er tilfreds med Telsome?
    Er det religion for dig at være utilfreds med alt og ikke opdager når noget er OK, at du har et problem kan da ikke gøre mig sur på Telsome.
    Jeg kender mange som er rigtig glade for deres samarbejde med Telsome.

  14. Endnu engang, jamen dog….
    Nu er det vist dig, som glemmer kammertonen A…. hvor får du fra, at jeg er utilfreds med alt, det er da kun Telsome jeg har nævnt, og ikke mindst dit postulat med, at du kender mange…? hvad for mange, der er tilfreds med Telsome.
    Jeg og de andre her på siden har dog kæmpet med Telsome, i mit tilfælde, i ca. 3 år, med nævnte problem/er, netop og i øvrigt som de andre nævner og dokumenteret i deres/ovennævnte indlæg.
    Så må vinden være med dig, -så hermed slut herfra.

  15. Jørgen, når du skriver at man her på siden kan læse at kun Søren er tilfreds med Telsome, så har du ikke læst dette indlæg helt igennem. For de 18 vurderinger, der pt. er i kvalitetguiden af Telsome, de giver Telsome en samlet 9. plads, og en samlet vurdering lidt over middel. Hvilket vel ikke er udtryk for en generel negativ opfattelse.

    Det er vigtigt at huske, at når folk kommer sådan et sted som dette for at skrive, så er det tit fordi de har problemer, og vil finde en løsning eller dele deres frustration med andre. Derfor er det kun glædeligt, når der kommer nogle med en god historie, for ligesom at skabe et mere nuanceret billede af feltet.

    Der er nogle som har gode, og nogle som har dårlige oplevelser med udbyderne, sådan vil det altid være, og det er netop derfor vi har lavet kvalitetsguiden, for at I kan dele jeres erfaringer med andre.

    Jørgen, du virker som en tålmodig mand (når du har haft Telsome i år med de fejl du beskriver ovenfor), men det kunne da være at tiden var moden til en ny udbyder, der passede dine behov bedre. Der er jo nok at vælge imellem. Kig i de forskellige guider, og find én som passer lige til dig, for jeg er sikker på den er der :-)

  16. Jeg har tilbage i 2005 oprettet et abm, ved telsome til min mor,
    og kørt med en sipura2000 ATA på forbindelsen.

    den holdte dog op med at virke her for nylig, jeg gik ud fra den bare var død
    og indkøbte en Snom M9 telefon til hende,

    nu er jeg så endt op med at hun har en telefon der kan ringe ud ganske fint, men når men ringer ind til telefonen er der kun lyd den ene vej, og det er så ude fra og ind. iøvret samme fejl som på den gamle sipura adapter, der er intet andet der er ændret på endes netværk,
    routeren er en Cisco 5505 hvor den public ip adresse er nattet ind i ren nat uden brug af PAT, og det mange kalder 1 til 1 så ALLE eksterne porte er mappet ind.

    telsome henviser 110% til at det er bare udstyret, og det kan ikke være andet og at jeg skal købe en god router ala deres boksen, og når jeg spørger pænt om jeg på tale med en teknikker bliver det afvist med at det har hun ikke mulighed for.

    jeg syntes deres support virker meget tynd, jeg ved at der er en ordenlig router og hvis jeg benytter en account fra onlinepbx (der hvor min egen telefon er) virker det fint med lyd begge veje.

    hvad skal man gøre for at få telsome´s opmærksomhed ? og få den til som det minste at køre en sip trace.

    // Christian

    1. Prøv eventuelt i forummet på http://www.voipsnak.dk der kan vi forsøge at udelukke hardware-problemer.

      Telsome må have en support-struktur, der gør at du kan blive smidt videre til deres 2. level support. Her kan de klare mere tekniske opgaver, som den du ønsker. Og tag eventuelt kontakt til Comendo, som ejer Telsome, hvis ikke de er lydhør for dine ønsker…

  17. Hej,

    har løst problemet, ved at skifte til OnlinePBX (unotel) har virker alt fint.

    og iføgle deres teknikker er det Telsome som har en opsetning der gør at de IKKE er kompatible med Snom M9 telefonen, jeg ved ikke om det også gælder andre snom telefoner, men det gælder ihvertfal for M9, løsningen er enten at have sin egen lokale PBX som er sat rigtig op eller bruge en anden udbyder.

    Jeg har forsøgt at få fat i en teknikker ved telsome for at høre om det virkelig kan være rigtigt, men iføgle de stædige telefon damer så er der INGEN teknikkere man kan få lov at snakke med.

    // Christian.

    1. Tak for tilbagemeldingen. Det var da en sørgelig support,men også sløjt at de ikke vil understøtte en så populær model som Snom M9. Men det er omvendt også deres valg, som kun kan føe til en sikker afvikling hen ad vejen.

  18. Jeg er absolut ikke teknisk bare en bruger der kan nikke genkendende til den kritik der i de fleste indlæg rettes mod Telmore. Jeg er bosat i Spanien i et område hvor internetforbindelsen ikke er optimal, men jeg modtager i god kvalitet sling-tv og internetradio. Kun ip-telefonen er ustabil og har nu i måneder været ubrugelig uden anden support fra Telmore end prøv at ‘resette’ boksen. Det hjalp ikke. Nu har jeg med hjælp af kvalificerede professionelle anskaffet og udskiftet såvel box som router. Det er hjulpet såvidt, at jeg nu kan modtager stabile opkald men når jeg ringer op går opkaldet igennem men 10-20 sekunder falder samtalen ud. Jeg har henvendt mig i direkte mail (ikke via deres hjemmeside) og klaget min nød, så det bliver spændende om og hvornår jeg hører fra Telmore’s såkaldte helpdesk. Men det bliver mit sidste forsøg inden jeg melder mig ud opg finder anden leverandør. Mon det bliver bedre med SKYLINE ved roret ?

    Venlig hilsen
    Leif Bojsen, Los Girasoles II 29B, La Herradura, Spanien
    Telefon ip 43396411 / mobil +45 40162712

    1. Til DIREKTION og ‘KUNDESERVICE’,

      HEJ,

      Senest den 15. ds. bekræftede man at ville varetage en ganske enkel reklamation på min telefon No. 43396411 der befinder sig i Spanien. Der er tilsyneladende absolut intet sket hvad angår afhjælpning af en, for mig at se, fejl der bør være let at korrigere. Der er heller modtaget henvendelse fra Dem hverken på telefon eller mail.

      REKLAMATIONEN:
      Når jeg modtager opkald er alt OK og forbindelsen stabil.
      Når jeg ringer op til anden Telsome-abonnent er alt OK og forbindelsen stabil.
      Men når jeg ringer op til andre uanset fastnet eller mobil får jeg kontakt men efter ca. 20 sek. står forbindelsen af.
      Fremgår klart og tydeligt af samtaleoversigter fra november.

      Det er helt klart en fejl i Telsome’s system for samtaleregistrering.
      Jeg har på fornemmelsen det sker når samtalen digitalt skal registreres for fakturering.

      Det er uheldigt og jeg har nu besluttet at dette er sidste chance. Lad straks en dygtig person (hvis De har en) tage sig af sagen. Er problemet ikke løst inden jeg den 13. ds. hvor jeg rejser til Danmark på juleferie vil jeg medbringe Telsome’s boxe og fremsende disse til adressen ELRO i Randers sammen med min opsigelse af abonnement nr. Til DIREKTION og ‘KUNDESERVICE’,

      HEJ,

      Senest den 15. ds. bekræftede man at ville varetage en ganske enkel reklamation på min telefon No. 43396411 der befinder sig i Spanien. Der er tilsyneladende absolut intet sket hvad angår afhjælpning af en, for mig at se, fejl der bør være let at korrigere. Der er heller modtaget henvendelse fra Dem hverken på telefon eller mail.

      REKLAMATIONEN:
      Når jeg modtager opkald er alt OK og forbindelsen stabil.
      Når jeg ringer op til anden Telsome-abonnent er alt OK og forbindelsen stabil.
      Men når jeg ringer op til andre uanset fastnet eller mobil får jeg kontakt men efter ca. 20 sek. står forbindelsen af.
      Fremgår af nedenstående.
      Det er helt klart en fejl i Telsome’s system for samtaleregistrering.
      Jeg har på fornemmelsen det sker når samtalen digitalt skal registreres for fakturering.

      Det er uheldigt og jeg har nu besluttet at dette bliver sidste chance. Lad straks en dygtig person (hvis De har en) tage sig af sagen. Er problemet ikke løst inden jeg den 13. ds. hvor jeg rejser til Danmark på juleferie vil jeg medbringe Telsome’s boxe og fremsende disse til adressen ELRO i Randers sammen med min opsigelse af mit abonnement hvorefter jeg skal informere på alle seriøse hjemmesider om min manglende service fra TELSOME.

      Med venlig hilsen
      Leif Bojsen

      Med venlig hilsen
      Leif Bojsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>