Billede af mecredis

IP-telefonien som interesse er døende

Billede af mecredis
Billede af mecredis
Vi har sejret af helvede til :-) Det er simpelthen blevet for let at være IP-telefonist :-)

Jeg faldt for nyligt over denne tråd på Google Groups, som stillede spørgsmålet: Er gruppen død?. Spørgerens undren var sikkert vakt af den begrænsede aktivitet, som der var på Google Groups for IP telefoni. Det kunne selvfølgelig skyldes flere ting, og de to oplagte ville være: Usenet-konceptet er døende eller IP telefonien er døende!

Ingen af delene synes dog at være tilfældet, eller hvis der skulle være én af dem, som var døende, så var det nok snarere den første end den sidste.

Der har aldrig været så mange, der bruger IP-telefoni, som der er i dag. Men alligevel er aktiviteten underligt lavt i de forskellige interessegrupper. Ikke kun her på sitet, men også i andre fora. Jeg vil mene det skyldes tre ting: Det er blevet for let, konkurrencen er blevet for billig og det er blevet overhalet indenom af Smartphonemarkedet. Lad mig udfolde argumenterne lidt :-)

Plug n’ play telefoni

De fleste internetselskaber sælger i dag også telefoni, som en del af pakken. Jeg vil tro at det var et selskab som Fullrate, som rigtig fik sat fart i det marked. Alle selskaberne i telesektoren forsøger kabre kunder ved at sætte sig på andre tele-releterede områder. Onfone gik fra at være rent VoIP til også at få mobiltelefoni (og det var dér de fik deres succes). Fullrate gik fra rent internet og fastnetselskab til også at have mobiltelefoni og TV.

De fleste selskaber leverer også deres egen adapter med til kunderne, og sørger for at styre voip’en via boksen også. Med andre ord, så er det ikke let at drive et selskab med rent IP-telefoni for øje. Og vi har da også set Evercall udbyde mobiltelefoni, og Fonet er vist også på vej til at stifte deres egne mobilselskaber.

Billig mobiltelefoni

Konkurrencen på mobilmarkedet er voldsom som aldrig før. Ikke kun almindelige teleselskaber entrerer området. Med det stigende antal MVNO’er, er det at være mobilselskab (næsten) blevet hvermandseje. Det har ført til nogle uvante gæster på mobilmarkedet. Netto (med Nettalk)og senest OK benzin (med OK mobil) har stiftet deres eget mobilselskab.

Med disse nye muligheder vil markedet blive endnu mere fragmenteret, da de i kraft af deres brug af MVNO aldrig vil kunne konkurrere på prisen. De skal tilbyde noget anderledes eller ekstra, som er beslægtet til deres hovedydelse.

Smartphones er kilen i hjertet

Krigen mellem iPhone og Android (jeg nævner med vilje ikke Windows Phone 7 series og Blackberry her) har flere ofre end deres umiddelbare konkurrenter. Det er et spændende område, og med muligheder som Viper, Skype, Google Hangouts, Facetime, Fring og garanteret mange andre, så lider VoIP også. IP-telefoni er hverken sexet eller præget af lækre og smarte apps. Teknologier som fx SIP vil helt sikkert også fremadrettet blive brugt i SmartPhone apps, men i og med, at det er så let tilgængeligt, så er det pludselig svært at være VoIP udbyder.

VoIP udbyderne er blevet telefoni udbydere

Man kan selvfølgelig sige, at det har de altid været. Men det anderledes her er nok, at begreber som IP-telefoni, bredbåndstelefoni, VoIP og hvad vi ellers kalder det er blevet erstattet af begrebet telefoni eller måske fastnettelefoni. Når jeg taler med folk i dag, og spørger hvad de har af telefoni, så siger de fleste selvfølgelig bare mobiltelefoni, men dem som har en bordtelefon, siger tit og ofte fastnettelefoni (også selvom det er IP-telefoni).

Derfor mener jeg, at IP-telefonien har sejret af helvede til. Den har formået at absorbere et mere simpelt begreb og gøre det til sit eget, men omkostningen har været faldende interesse, for nu er det et middel ikke et mål længere.

Om Thomas Clausen

Arbejder til dagligt som Digitaliseringsleder i DSB. Jeg er uddannet Cand.merc.(fil.) fra Handelshøjskolen i København (CBS) og har tidligere været på Computerworld og i Økonomistyrelsen.

22 tanker om “IP-telefonien som interesse er døende

  1. Formentlig er forbruget af IP telefoni i dag det største i historien, da alle internet udbydere har det som en del af “pakken”.

    Du har sikkert ret i at interessen er faldende. Det skyldes at teknikken er blevet så god og IP telefoni abonnementerne så fastlåste – men også med mange funktioner, at der ikke er behov for “nørder” der har interesse for IP telefoni.

    Mange ved ikke, at det er IP telefoni de bruger. I hvert fald interesserer de sig ikke om det hvis telefonen virker.

    Mon ikke de fleste af os, der har haft en vis aktivitet på diverse fora har fået lavet de løsninger der passer os bedst – og så kører det bare.

    Det er ikke mange år siden, mange spørsgmål var, at man ikke kunne registrere sig og standardsvaret var at man skulle reboote. Disse spørsmål ses ikke i dag. I bund og grund var de fleste spørgsmål varianter af ovennævnte.

    Med nutidens udstyr og teleudbyderene registrerer telefonen/adapteren sig hvis man har tastet rigtigt password og konto oplysninger ind og det kun hvis man vælger en udbyder der er uafhængig af internetudbyderene. Er det internetleverandørens telefoni, ligger oplysningerne i routeren og så er det kun at montere telefonen.

    Firmware opdateringer er sjældne, da førsteudgaven virker.

    Derfor er der ikke behov for så meget “interesse”, da tingene fungerer. I dag tager man det for givet, at der er omstillingsmulighed, televfonsvarer mv.

    Sidst men ikke mindst er telefonien blevet så billig, det ikke betyder voldsomt om man router gennem den ene eller anden -. hvis man har et normalt forbrug.

    Jeg er derfor enig i overskriften “IP-telefonien som interesse er døende “, men det er fordi tingene er blevet nemmere og man tager tingene for givet.

    Der er således tale om ej sejer for IP telefonien der er blevet hver mands eje og ikke en sofistikeret aktivitet hvor lydkvalitet og forbindelse var overraskelsen hver gang der skulle foretages/modtages et kald.

  2. IP telefoni som interesse findes nok ikke så meget hos privat personer, dem der virkelig har brændt for det, er enten fagpersoner som nu arbejder med at udvikle IP-Telefoni løsninger (Som jeg selv) eller det er privat personer, hvor nyhedens interesse oftest er den drivende kraft, når først den har lagt sig, og man mestre teknikken, så er det ikke spændende mere, og man forlader de forums hvor man tidligere har søgt hjælp.

    1. Google er nu begyndt (i ca 1år) at tilbyde VoIP, i GMail. Der er (så vidt jeg ved) ingen Router-fabrikanter der har lavet en Router som kan give den samme service som f.eks. Fullrate kan tilbyde. (Du skal installere en App på din computer, kan modtage opkald når din computer er slukket).

      Men Google bruger/ er positive overfor åbne standarder, til denne service.
      Den protokol de bruger hedder Jingle (100% åben. XMPP + Voice: G.711 VoIP A-law over RTP). Den vil nok også kunne ringe til SIP Centraler.
      Skype (købt af Microsoft) har meldt ud at de vil følge XMPP standarden.
      Microsoft har meldt ud at de vil følge XMPP standarden på MSN.

      Så Ja det ser ud til at VoIP har sejret, – FOR godt.

      1. Der er MANGE andre der har lavet Routere der kan det samme som Fullrates. Netgear har lavet nogle, Linksys, AVM (Fritzbox) og Cisco har også lavet en del routere der kan stå for konverteringen fra SIP/PacketCable til almindelig analog telefoni.

        Det er dog de færreste internet udbydere, som tillader at du bruger deres IP Telefoni produkt på eget udstyr. Der skal du kigge efter rene IP Telefoni udbydere.

        1. Ja, jeg tror faktisk ikke jeg er stødt på en eneste der tillader brug af deres ip telefoni på eget udstyr. Hvilket vel er lidt ærgerligt, for det kunne jo være en lille konkurrenceparameter…

  3. Mit svar er måske præget af den mørke tid, men sådan har SIP det måske også :)

    I vores antenneforening har hovedparten trukket analogtelefonens kabel ud af fastnet stikket og sat den over i telefonstikket i kabelmodemmet – og ja, mange af disse brugere mener nok stadig, at de har fastnet. De har jo også fortsat et fastnet nummer. Faciliteterne er også nogenlunde det samme og de efterspørger sikkert heller ikke mere.

    Næsten resten i foreningens dækningsområde, som ikke er med der, har firmaordning med ADSL fra TDC. De tilbydes også af TDC, at skifte til IP-telefoni, til lavere priser.

    Jeg tror tilsvarende er gældende hos rigtig mange andre internet udbydere. På den måde er IP-telefoni både en succes og teknologiens død. I hvert fald død, når det drejer sig om, i kampen mod smartphones.

    SIP (og SIP SIMPLE) voksede teknologisk eksponentiel i årene 2002 til 2006. Klimakset i vækst af mulighede så vi vel omkring år 2006. Herefter indså mange af de fremsynede guruer, at kampen er tabt. De berettede om deres skuffelser på VoIP Trade Show og Expo, Pulvermedia’s VON, i efteråret 2007. Sidste VON blev afholdt i San Jose i foråret 2008, med et skuffende fremmøde. Jeff Pulver og mange andre visionære sprang fra. Hans VoIP ‘imperier’ med nyudvikling og masser af kunder gik stille mod døden. Pulver VoIP / FWD firmaaktiviteterne findes ikke længere i dag. Prøv fx at slå op på http://www.von.com/ – Den lidt smarte SoftPhone pulver.Communicator fra 2004 findes stadig på nettet – resten er væk.

    Disse guruer fortalte om mange årsager, bl.a. det at fastnettet fortsat beholdte en så central rolle, med monopol telefonnumre og når det nu var sådan, så at ENUM aldrig blev til andet en prøveløsning. Tele monopolerne stoppede udviklingen. ENUM skulle jo have været kørt ud i navneserverne, DNS. I Europa var der kun Østrig, som nåede så langt. Herhjemme havde IT og Telestyrelse to gange høringer hos teleselskaberne og svaret var naturligvis: Nej, uha da, det er bestemt ikke modent endnu – (for det er jo en af vejene til gratis telefoni på tværs af udbydere).

    Mange udbydere af IP-telefoni, world wide, laver så deres eget lukkede ENUM, hvor man med det alligevel kan ringe på tværs af udbydere, over internettet, men hvor brugerne fortsat betaler fastnet tarif. Her var det altså modent nok :)

    Fælle for alle forhindringer er mamon.

    Ingen, som kan påvirke udviklingen, har interesse i at det bliver brugerne der får fordelen.

    Og alt for mange firmaer prøver, om de selv kan høste noget ved at gå lidt alternative veje. Et lille eksempel: Siemens, der tilbyder, at man kan ringe gratis imellem deres Gigaset telefoner.

    Med mange fragmenterede løsninger, så er monopolets telefonnumre fortsat fællesnævneren.

    Og brugerne med analogtelefoner efterspørger ikke nye faciliteter, hvis det betyder at de skal udskifte deres telefon. – Men med en smartphone, det er jo en anden sag. Den skifter man da gerne ud en gang om året, for man skal jo følge med udviklingen.

    Nu er e-mail måske også ved at uddø. Men det har i mange år været sådan at en seriøs internetudbyder også stiller en e-mail post server gratis til rådighed for brugerne. Kunne du forestille dig, at de også satte en SIP server til rådighed, hvor adressen for brugerne er det samme som e-mail adressen. En SIP IP-telefon kan jo sagtens håndtere det. Hvis det var nogenlunde generelt, at man brugte det, så var det let at finde ud af, hvordan man kunne ringe vedkommende op – gratis – ligesom med mailen.

    Hvad er det så lige Google gør? Ja, netop, at de lader adressen være det samme i Google Talk, som i Gmail.

    Google valgte at bygge deres Google Talk over standarden Jabber/XMPP. Lovede oprindelig at de ville samarbejde om en god gateway til SIP, så det ikke skulle blive et problem. I stedet har Google modarbejdet SIP, bl.a. ved at opkøbe de firmaer, som var for dygtige og så at få lukke sådanne SIP gateways ned.

    Det næste Google gør er at man man så også kan have en gateway på deres central til et fastnetnummer. Det var jo egentlig sådan SIP burde være og teknisk set sagtens kunne være.

    Nu får vi snart Google TV. Sammen med det kommer sikkert også Google Talk. Har du et kamera koblet til der, så kan du sikkert også lave videokald til familien.

    Google Talk er kun på kravle stadiet i forhold til fx Skype, men nu slog jeg tilfældigvis ned på Google.

    Hos os bruger vore snom telefoner og jeg udnytter nogle af de smarte ting man kan med dem. Men det rigtig smarte når vi ikke til. Dem vi ringer til er ikke med på noget, fx deres nummer står ikke i ENUM, så vi kunne ringe gratis sammen. Og så er det også ret begrænset hvad snom telefonen kan og min udbyder af IP-telefoni tilbyder. De landvindinger man havde nået i SIP slog ikke igennem.

    Det er analogtelefonen og fastnetnummeret som er det nødvendige – og så sker der ikke så meget mere. Derfor er SIP uinteressant. Og man behøver ikke at spekulere over andet end at flytte stikket.

    Med SIP kom der endelig liv i fastnettet nummeret, men for sent, der var for mange alternative interesser.

    Fastnet og mobilen har skiftet rolle.

    1. Herman:

      Du nævner at forhindringerne er mamon. Det er jeg uenig i.

      Det er blevet meget billigt at ringe og derfor er brugerene indiferente om de bruger Fullrate, Poivy, Fonet eller Calcentric, med mindre det er en sport. Her er det private brugere jeg tænker på.

      Har man større behov, som f.eks. en virksomhed er det i dag muligt at forhandle sig til andre og endnu bedre priser og så er det i mange tilfælde ikke tiden værd med etablering af avanceret routing. Omkostningerne og stabiliteten ved een udbyder er større end besparelsen.

      Du nævner et sted, at der var en mulighed for at kontakte dine venner – helt gratis – ved brug af Enrum. Jeg ved ikke hvor lange samtaler du har, men det er muligt at samtale meget lang tid uden at betale det store i dag. Du skal også huske på, at disse tjenester ikke i al evighed kan være helt gratis.

      Omkostningerne må på et eller andet tidspunkt komme til brugerene.

      Jeg mener, at diskusionen skal gå på hvordan IP telefonien kan udvikles fremover og ikke på hvordan man håndterer forskellige serviceses. Hvis der ikke kommer input må vi konkludere at IP telefonien er udviklet til perfekthed
      og vil være det samme som at påstå at verdens bedste måltid er lavet og spist.

      Lad os få lidt imput til hvad IP telefonien skal udvikles med, video, styring af anlæg …. det er kun forslag.

  4. Stjerne skriver vedrørende ENUM: »Du skal også huske på, at disse tjenester ikke i al evighed kan være helt gratis… Omkostningerne må på et eller andet tidspunkt komme til brugerene«.

    At bruge ENUM minder rigtig meget om, at slå en www adresse op i navneserverne, for at få forbindelse til indholdet på serveren. Vi bruger den løsning helt gratis, hver gang vi slår op på en hjemmeside. DNS, som skaber forbindelse imellem os og en web server.

    Dernæst kommer trafikken over nettet. Normalen er at vi betaler til det i abonnementet hos vores internet udbyder – Så på en måde, så betaler vi for trafikken over internettet den vej, men måske som flat-rate. Vi betaler ikke ekstra for de enkelte forbindelser vi skaber over internettet og det uafhængig af hvilke protokoller vi bruger. Alle standard protokoller bruger vi sådan set helt gratis.

    Vi betaler heller ingen afgift for at komme igennem de mange routere og hub’s der er på nettet.

    Man kunne forestille sig, at der en dag også kommer en afgift på det at surfe på nettet. Jeg har læst at politikere har overvejet det, herhjemme og i udlandet, som en net afgift – men. Mon det kommer, når de samme politiker vil tvinge borgerne til selvbetjening via internettet. Måske derefter, når det er en selvfølge.

    Hver eneste www domæne betaler man lidt for at få oprettet og at holde oprettet. Man betalte egentlig ikke for det oprindeligt. En overgang var prisen ublu, fx i 1990’erne og i dag er prisen i Danmark, for en .dk domæne vel rimeligt.

    E164.org er én domæne til ENUM, som i princippet kunne betjene samtlige telefoni adresser i verdenen. Man kunne selvfølgelig godt forestille sig, at det skulle koste et lille beløb, at have sig registreret i en ENUM også. Men oplægget var, at det skulle være gratis. Fx 45 kr. årligt her, ligesom hos DK-Hostmaster, for et domæne, ville jeg da også gerne betale for at have data om mig i ENUM. Men det er gratis og det oprindelige oplæg var, at det skulle være gratis og være lagt ind i det almindelige DNS.

    I E164.org peger jeg gratis på min SIP adresse hos Fonet for at andre kan rige gratis til mig. Man kunne selvfølgelig godt forestille sig at Fonet skulle have en lille afgift, for at viderestille kaldet til vore SIP telefoner. Men jeg kunne også i stedet bare pege direkte hjem til os i ENUM, så frister jeg jo ikke Fonet :)

    Så, Jo – det kunne godt i alt evighed være gratis. – Lige så gratis, som at sende e-mail.

    Det med internet og gratis tanken stammer fra internettets oprindelse, hvor selve brugen af nettet er gratis, hvor der heller ingen licens kræves for at bruge de åbne standarder, RFC’er fra Internet Engineering Task Force (IETF). – ITU er den modsatte verden, hvor det gælder om at malke alle kunder.

    mvh / Herman

    1. “At bruge ENUM minder rigtig meget om, at slå en www adresse op i navneserverne, for at få forbindelse til indholdet på serveren. Vi bruger den løsning helt gratis, hver gang vi slår op på en hjemmeside. DNS, som skaber forbindelse imellem os og en web server.”

      Som du selv ender med at komme ind på, så er det heller ikke en gratis service. Dem der har domænerne betaler for at du kan slå dem op. Det gør de naturligvis med glæde, da det er i deres interesse du kan finde IP adresserne på de servere de har sat op med forskellige services.

      Det samme kunne være tilfælde med Enum, man kræver intet for at lave opslaget, men kræver betaling for at kunne blive slået op. Enhver service koster penge at tilbyde, og før vi dropper ideen om at vil have noget for at udføre et stykke arbejde, så skal NOGEN betale for det. Spørgsmålet er blot hvem der kommer til at hænge på regningen, og det bliver ikke i al evighed tjeneste udbyderen.

  5. Det er rigtigt, der er omkostninger ved enhver tjeneste og ved enhver skabelse. En stor del af disse omkostninger bliver dækket indirekte.

    Der er også nogle som yder blot fordi de gerne vil give til fællesskabet. Det kan vi så betragte som gaver. – I visse tilfælde, så længe det varer. Her tænker jeg bl.a. på GratisSip og lignende løsninger.

    Stort set alt vedrørende internet standarder er skabt gratis for vi brugere, ligesom OpenSource software. Især store virksomheder har doneret gratis arbejdskraft til at skabe meget af det. Det gør virksomhederne jo ikke alt sammen fordi ledelsen er blåøjet, nok mere fordi de ser indirekte fordele. – Men for os brugere er det jo som en gratis gave og meget fra internettets oprindelse er bygget med tanken, at det skal være gratis. Derfor går debatten også, om der er behov for at skabe et A og et B hold og om der er råd til, at internettet skal være lige for alle.

    Ser vi på DNS i Danmark. DK-Hostmaster har sine indtægter fra domæne salget.

    Enhver server hosting-center og internetudbyder skal sætte nogle løsninger til rådighed, fx mindst to DNS servere. Det er klart at udgifter til sådan noget er medregnet i abonnementet.

    En interessant dansk løsning, at kigge på, er GratisDNS.

    Jeg ønsker ikke at argumentere for, at vi skal have et blåøjet syn på nettet.

    Der kan være meget ved nettet at glædes ved og at ærgre sig lidt over at udviklingen gik den vej.

    Jeg tror SIP IP-telefonien kunne være nået langt længere, hvis man havde grebet det anderledes an. Det at ringe IP til IP kan være gratis for brugerne og hvor man havde holdt lidt mere fokus på, hvordan man kan udnytte det langt længere.

    Men ekstra ydelser kan selvfølgelig have en pris også fra en VoIP udbyder, herunder en PSTN Gateway med forbindelse til fastnettelefonien og et fastnetnummer. Og meget andet smart, som man gerne vil betale lidt for. Også betale lidt til, at det ikke er en døgnflue løsning man abonnerer på.

    Google Talk er bygget over Jingle/Jabber/XMPP. Jabber var oprindelig beregnet til at chatte, men til standarden lavede man en overbygning, så det også kan håndtere streaming og dermed også IP-telefoni, med video om ønsket. – SIP er yngre og fokuserede fra starten på at skabe streaming forbindelser. Her skabte man en overbygning, så man også kan udveksle data. Bruger man hele spekteret i begge standarder, så kan man opnå nogenlunde det samme med begge.

    Microsoft har annonceret at de vil ændre Skype fra det proprietære til XMPP og slå Skype sammen med deres eget Messaging, som også bliver lagt over på XMPP – hvilket i mine ører lyder lovende. Så har vi ikke det Skype at ærgres over længere.

    Jeg går ikke selv videre meget op i messaging. Men brugte da lidt MS Messenger for en del år siden, fx for en ekstra gang at kunne sige hej til vores førstefødte barnebarn med on-line video. I dag har jeg også Live Messenger på computeren, som jeg lidt fjollet troligt slår fra, hver gang computeren startes. Jeg er også med på Facebook, Google+ og LinkedIn. Har også en konto hos GroupCare oprettet for mere end 10 år siden. Men får ikke brugt sådan noget særlig seriøs, fordi det stjæler alt for meget tid.

    Sådan har jeg også følt det lidt med de ekstra ting man kunne med SIP. Jeg har haft konti hvor man kan markere pressens, hvor man kan overføre filer og hvor man kan chatte osv. Med gateway til forskellige messaging løsninger også. Der var ikke mange jeg kendte, som var med på det. Jeg var heller ikke sikker på, at jeg selv ville være trofast der. Så jeg droppede det igen.

    Derved føler jeg dog så også en lille slags medskyld i at SIP røg bagud af dansen. SIP kunne jo i dag, som standard, ligge på enhver mobiltelefon, så man har samme ‘adresse’ derhjemme, på ‘fastnet’ telefonen som derude på farten og SIP kunne være integreret med apps. – Men SIP blev ikke til det, som i hvert fald nogle af os havde drømt om. Det som var nået smuldrede, på grund af brugere som mig.

    Derfor er SIP blevet mere ligegyldig og uinteressant. Visionerne med at kunne bruge SIP til mere er for mig ligesom ved at væk eller uopnåeligt. Jeg har test prøvet mange løsninger, men næsten alt har jeg lukket ned igen.

    Men vi har en stabil SIP løsning, som bare virker. Alt i den er vi skam også glade for.

    mvh / Herman

  6. Jeg henviser til de ovenstående kommentarer til “gratis” hvor der vel er enighed om, at nogle skal betale – om det er DK hostmaster eller andre vil regningen komme til brugerne. Den “gratis” frokost eksisterer ikke.

    Mit lille firma havde tidligere et årsbudget på kr. 20.000 om året til telefoni – i dag er det omkring 1.000 – så det er næsten gratis, men jeg har også en opsætning med routing af opkald m.v., som man ikke får i pakkeløsningerne.

    Til et almindeligt behov koster pakkeløsningerne vel omkring 10% af det det kostede med gamle KTAS eller TDC. Derfor er mange tilfredse og gider ikke at bruge tid for at minimere de sidste 10%, hvis deres internetleverandør også leverer telefoni.

    Så mon ikke IP telefonien har sejret, da der er opfundet pakkeløsninger til dem der ikke har det store behov og interesse i “nørderierne”.

    Jeg føler lidt, at nogen er af den opfattelse, at fordi der ikke dagligt kommer spørgsmål om teknik er interessen væk. Det er blot i andre fora det foregår. Det er supporten hos diverse internetselskaber det sker, når Linksys boxen eller det kombinerede ADSLmodem/router/telefonadapter ikke vil registrere sig.

    Jeg ser ovenfor, at Google Talk, Microsoft og andre tjenester nævnes. Det er ikke meget vi har set til dem her, da de formentlig ikke falder inden for en snæver SIP definition, men det er vel voip. Det kunne f.eks. være interessant, at se nogle kreative løsninger omkring disse produkter.

    Derfor er det vigtigt for dette forum, at interessere sig for udviklingen og ny muligheder. Føler vi at vi ikke kan bidrage med nytænkningen er udviklingen løbet fra os.

  7. Thomas: “Men alligevel er aktiviteten underligt lavt i de forskellige interessegrupper.”

    Det findes da voipfora med høj aktivitet. Et eksempel på et sådant forum er VOIP Tech Chat forum. http://www.dslreports.com/forum/voip
    Jeg er selv ret så aktiv på VOIP Tech Chat forum.

    I Danmark er al udvikling og innovation på voipområdet afgået ved døden. Dette skyldes givetvis internetudbydernes gratis voip. Tag f.eks. TDC, hvor abonnement- og samtalepriserne er nul kroner. Dette tager død på al form for konkurrence indenfor voip. Det er kun nogle få ikke-ISP voipselskaber tilbage i Danmark og disse selskaber vil næppe overleve ret længe.

    I USA og Canada er R&D (research and development) et meget vigtigt område for voipselskaberne. Desværre er dette ikke tilfældet for danske voipselskaber.

    Selv bruger jeg Anveo, et voipselskab hvor innovationen blomstrer. Kvaliteten er helt i top og det er masser af interessante og brugbare funktioner. Ingen dansk voipudbyder kan komme i nærheden af Anveo.

    Man kan givetvis klare sig fint med en gammeldags analog telefon eller en ISP-voip. Men for os med voip som interesse er det ikke sjovt med den slags.

    ———-

    Herman: “Siemens, der tilbyder, at man kan ringe gratis imellem deres Gigaset telefoner.”

    Det er ikke Siemens som står for Gigaset telefonerne og gigaset.net. Den 1. okt 2008 solgte Siemens AG 80,2% af aktierne i Siemens Home and Office Communication Devices GmbH & Co. KG til Arques Industries.

    Derefter overgik Gigaset telefonerne og gigaset.net til selskabet Gigaset Communications GmbH.

    Kun meget gamle Gigaset telefoner (fra før 1. okt 2008) bærer navnet Siemens.

    ———-

    Godt Nyt Voip År!

    1. Tak og i lige måde til dig Arne.

      Anveo ser spændende ud, men hvor synes du de differentierer sig? Eller hvad gør dem unikke, for umiddelbart kan jeg ikke se så mange unikke features til forbrugere i hvert fald, men måske udviklings eller forretningsbenet har mere at byde på?

      1. Anveo’s mål er at give små og mellemstore virksomheder mulighed for avancerede telefonifunktioner til en fornuftig pris.

        Anveo henvender sig primært til virksomheder men private kunder er også velkomne.

        I Europa har Anveo en POP (Point of Presence) i Nürnberg. Desuden bruger man Voxbone som inbound carrier i Europa, noget som sikrer meget høj kvalitet.

        For virksomheder og avancerede private brugere er Anveo en drøm. Se:
        http://www.anveo.com/business/features.asp

        Jeg vil kort nævne nogle få basale funktioner som jeg endnu ikke har set hos nogen dansk udbyder.

        Det er normalt at en IP telefonkunde benytter en ATA eller en IP telefon. Det virker givetvis godt for det meste. Men hvis internetforbindelsen eller strømmen ryger, så ryger også telefonforbindelsen.

        Når man forlader hjemmet/kontoret så kan man jo ikke besvare indgående opkald hvis man ikke husker at sætte til en viderestilling før man går.

        Med Anveo har jeg både min IP telefon og min mobiltelefon som enheder på systemet. Ved indgående opkald ringer begge telefoner og jeg kan frit vælge hvilken jeg vil besvare opkaldet på.

        Dette er meget praktisk fordi jeg ikke behøver huske at viderestille opkald når jeg går ud. Desuden er det ligegyldigt om internetforbindelsen virker eller ej.

        Opringerens Caller ID nummer vises helt korrekt også på mobiltelefonen, så man ved hvem som ringer.

        Hvis jeg har besvaret opkaldet på min mobiltelefon kan jeg nemt ved at trykke på *1 flytte samtalen til min IP telefon. Har jeg besvaret opkaldet på min IP telefon kan jeg flytte samtalen til min mobiltelefon ved at trykke på *2.

        Trykker jeg på *3 flyttes samtalen over på voicemailen, ret så praktisk i visse situationer.

        Disse simple basale funktioner vil være meget praktisk for de fleste private kunder.

        Det er masser af andre avancerede funktioner som jeg ikke kan være uden nu når jeg er begyndt at bruge dem.

        Robotalk er en yderst praktisk text-to-speech funktion, en funktion jeg ikke har set nogen anden tilbyde.

        En yderligere meget god funktion er “Custom CallerID Phone Numbers”. Her kan jeg bestemme hvilket Caller ID nummer jeg ønsker vise ved at taste et prefix, f.eks. *01, foran telefonnummeret.

        Jeg bryder mig ikke om telefonsælgere, så dem som ringer med skjult nummer bliver automatisk smidt i voicemailen. Skulle telefonsælgeren vise et nummer kan jeg nemt sortliste ham så at han ikke mere kan ringe til mig, heller ikke til vociemailen.

        Dette var blot nogle få af de simple funktionerne.

        1. Bortset fra det med at flytte kaldet mellem de forskellige telefoner, så synes jeg ikke der er noget ingen andre tilbyder. TTS er efter min mening noget irriterende lort, som skal undgås for enhver pris. Jeg ser ikke nogen videre praktisk anvendelse på nuværende tidspunkt. Når det kan tale naturligt, så kan vi begynde at snakke om at bruge det i seriøse sammenhæng.

          At tilbyde et tilfældigt caller ID er der næppe nogle udbydere der gør i Danmark, ganske enkelt fordi samtrafik aftaler med TDC kræver man sikre at Caller ID rent faktisk tilhører den kunde der bruger nummeret. (Ikke dermed sagt, at det ikke må ligge hos en anden udbyder)

          At smide skjulte numre direkte til Voicemail er måske meget smart, men det kræver man enten gider ringe tilbage til alle virksomheder og offentlige myndigheder der måtte ringe til en, eller at man ikke modtager kald fra sådanne steder.

          Personligt bliver jeg ret så irriteret, når en kunde vælger at ringe tilbage til firmaets hovednummer, og sige “I har ringet, hvad ville i” ja, hvor fanden skulle jeg vide det fra, vi er ligsom flere medarbejdere, og alle er optaget… Jeg har lige ledes et stort had mod voicemails, så jeg lægger ALDRIG en besked, med mindre det er super vigtigt, så ringer jeg hellere igen. Så at afvise alle skjulte numre, er ikke nødvendigvis en smart idé.

          At benytte eget IP telefoni udstyr, er blandt andet muligt hos den udbyder jeg arbejder for, lige som jeg ved en del af vores konkurrenter også tilbyder denne mulighed. Desværre forstår kunderne ikke, at vi ikke kan hjælpe dem med en vejledning til opsætning af deres kinesiske IP telefon, som vi aldrig har hørt om. Så jeg forstår egentligt godt de udbydere der vælger IKKE at tilbyde denne mulighed.

          Men hvis du har nogle killer VoIP features som du mener ikke bør udelades, så lad mig det da endeligt vide, så kunne det ske der var en dansk udbyder der begyndte at tilbyde dem…

  8. Hvorfor skulle man som kunde overhovedet vide at det er IP telefoni, man skal jo bare tale med andre. Det er på sin vis godt, at IP telefoni er så moden at enhver kan bruge det. Men der hvor jeg også godt kan følge Thomas er i at interessen burde være højere, for telefoni kan mere en blot at løfte røret og tale med andre.

    Den er bare svær at sælge. For 25 år siden opfandt man en digital udgave af kobber fastnettet – ISDN. Det var reelt en forløber for ADSL og andre teknologier hvor man begyndte at bruge digital telefoni ud til slutbrugeren.

    ISDN stod for Integrated Services Digital Network, og det kunne virkeligt mange ting. Dog alt hvad det fortrinsvis blev brugt til var, at man nu kunne have to telefonlinier på et stykke kobber. Derfor kaldte onde tunger det også for Inventions Subscribers Dont Need.

    IP telefoni kan principielt langt mere end ISDN kunne, men det er lidt af det samme. Brugerne bruger det kun til at tale sammen. Og så alligevel har Viptel flere kunder som faktisk udnytter ting i IP telefoni, som ellers ikke var muligt før.

    * Viptel har kunder som har flere telefoner der kan tale samtidigt. (Det kunne ISDN også)
    * Et dansk telefonnumer kan bruges over hele verden. Så man kan f.eks. have et callcenter i Spaniens sol.
    * Det samme telefonnummer ringer på flere telefoner, på forskellige adresser, endda i flere lande.
    * Fastnet nummeret kan installeres på en smartphone. Og ja det er uden et fancy interface, fordi det ofte integreres med telefonens normale brug, så man heller ikke her behøver tænke på at det er IP telefoni.
    * Funktioner som telefonsvarer og viderestilling styres fra et web interface.

    Talen er blevet billig og derfor er interessen dalet fordi man ikke længere kan spare store summer ved at være VoIP nørd. Tiden hvor nørderne legede med IP telefoni er forbi. Nu er det teleselskaberne der enten skal levere noget billig tale, eller forstå at sælge nye features der giver kunderne mere værdi.

    1. “Tiden hvor nørderne legede med IP telefoni er forbi. Nu er det teleselskaberne der enten skal levere noget billig tale, eller forstå at sælge nye features der giver kunderne mere værdi.”

      Jeg tror nærmere tilfældet er sådan at de hardcore nørder ikke længere roder med det som hobby, men i stedet har det som levevej, enten i IP Telefoniselskaberne (Som jeg selv) eller som konsulenter der levere løsninger til virksomheder.

      Det stiller nogle andre krav til nørderne og deres erfaring er blevet så bred at de ikke længere har et behov for at spørge i diverse usenet grupper. Desuden er der kommet et “generationsskifte” i nørderne, der gør at det ikke længere er usenet der bruges til vidensdeling men diverse web fora i stedet.

      Men det er jo så kun mine betragtninger, jeg kan jo tage fejl…

    2. Hej Kjeld og Chano

      Jeg tror I begge har ret i det I skriver. Jeg tror især på den merværdi, som du nævner til sidst i din kommentar Kjeld. Vi kan jo i mere eksotiske lande som fx Polen se banker trække lod om vaskemaskiner blandt alle de konti, som har haft transaktioner :-) Om det er den rigtige vej at gå, kunne jeg godt være mere tvivlende overfor.

      VoIP er ikke interessant længere, men infrastrukturen er, og måske hvad den kan gøre ved hjælp af forskellige API’er. Men det betyder også, at dumbphones eller gamle telefoner er døde som et brugbart medie. Det kommer til at ske på SmartPhones og i apps (og om nogle år sikkert på Smart TV’s eller et helt tredje medie).

      Jeg tror at Viptel og Evercall som I to repræsenterer, kan komme til at få det svært med at friste privatkunderne i fremtiden. Men erhvervskunderne vil helt sikkert fortsat have brug for jeres ydelser. Men I kan selvfølgelig bedre selv se det på jeres salgstal end jeg :-)

      1. Hvis det ikke var for erhvervskunder, så var vi her slet ikke. Det bliver også erhvervskunder som kommer til at trække udviklingen, for de er de eneste, som er villige til at betale for features der giver dem værdi. Der skal rigtigt mange privat kunder til før det kan betale udviklingen af nye services.

Skriv et svar til Thomas Clausen Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>