Men Yousee har været så lusket at de har lavet deres egen version så man har købt katten i Sækken . Det de har gjort er at låse IP telefon funktionen og skjult den så den kun kan bruges til Yousee ip Telefoni , det er er snyd og bedrag at de har hijacket min routers ip funktion med deres egen firmware , og at netgear deltager i sådan et lusket trick er under lavmålet , den er låst til Yousee og mangler en væsentlig funktionalitet som ip telefoni , som beskrevet i pdf filen og jeg har forlangt at de ordner problemet . ellers vil jeg klage til forbrugerombudsmanden , da det er en forbruger og konkurrence fjendsk og uetisk at sælge en router med disse mangler
Det at sælge en router som og skjule at IP telefoni i routeren er begrænset er fup og bedrag , derfor vil jeg kræve at de ændre den .
Så jeg kan bruge ip telefoni, uden at skulle være tvangsindlagt til Yousee ip telefoni .
Har også haft korrespondance med netgear de oplyser mig at TDC har købt deres egen version af netgear routeren og at jeg intet support får hos dem og den er med TDC egen firmware og at jeg ikke kan bruge Netgears egen firmware . jeg risikerer at ødelægge den og så ryger garantien skrev Yousee til mig ,-
Er der nogen der har prøvet at indlæse firmwaren nr 3 på listen med succes ? http://kbserver.n...wer&prior_
transaction_id=187386&action_code=5&highlight_info=16778325,241,257&
turl=http%3A%2F%2Fkbserver.netgear.com%2Fkb_web_files%2Fn101238.
asp&answer_id=8515102#__highlight
Edited by twocat_cph on 10.01.2008 03:43
Jeg har netop bestilt YouSee abonnement med trådløst modem. Inden bestilling kontaktede jeg YouSee og fik oplyst at jeg vil få leveret typen Netgear CGV824G.
Jeg fortalte at jeg bl.a. skulle bruge den til VoIP fra anden udbyder og at det derfor var vigtigt for mig at den ikke var låst. Jeg fik at vide at den var låst, men at man blot kunne ringe til support og få den låst op.
Jeg har ikke modtaget CGV824G endnu, og ved derfor ikke om det vil lykkes at få den låst op og få den til at virke med min Fonet konto.
En af mine bekendte havde købt en Netgear wgr614-v6-TDC, jeg tror vi brugte 4-5 timer på den og konstaterede at det var noget 'skrammel' den var simpelthen for ustabil og skulle resettes adskillege gange per time hvis man ville på nettet. Da vi egentlig havde opgivet den tog vi chancen og flashede Netgears nyeste v6 firmware i routeren, den har nu kørt i 4 uger uden problemer!.
Nu ved jeg godt det er en anden Netrgear model men alligevel lidt relateret.
Freddi.
jecdk skrev:...
Jeg har ikke modtaget CGV824G endnu, og ved derfor ikke om det vil lykkes at få den låst op og få den til at virke med min Fonet konto.
Jens
Hermed opfølgning:
Har nu fået og installeret min YouSee CGV824G.
Det viser sig at selve router-delen af CGV824G ikke er låst. Derimod optræder telefon-gateway-delen ikke i konfigurations-menuen.
Jeg har en dedikeret IP-telefon (Gigaset S675IP), og planlægger derfor ikke anvende telefon-gateway-delen af CGV824G.
Da YouSee's gateway opsætning ikke forstyrrer funktionen af min IP-telefon har jeg ikke fundet det nødvendigt at undersøge om det er muligt at få YouSee til låse op til konfiguration af telefon-gateway.
Det vil selvfølgelig stadig være interessant om nogen har erfaringer med at adgang til konfiguration af CGV824G telefon-gateway-delen.
Jeg har også lige fået en CGV824G via Yousee. Bestilt med telefoni, da jeg derved fik den "gratis". Dog skal man have telefoni i mindst 1 måned, altså en mindstepris på 99 kr.
Jeg har ip-telefoni ved telsome på en Grandstream 486 HT, som virker fint med CGV824G, uden der skulle rettes noget.
Senere ville det være smart, hvis det hele kunne ligge i CGV824G'en, når mit abonnement hos yousee lukkes. Men det kræver, at vi får adgang til Ip-delen i den.
Nu til mit spørgsmål:
Hvilke vejledninger / cd'er var der med til din ?
Jeg spørger fordi, der intet var med til min. Efterfølgende har support sendt mig en "Installations-cd til Bredbånd version 5.0"
Den virker sådan set også ok, men der ligger ingen vejledning til selve CGV824G'en på den. Det er lykkes mig at finde adresse og standard password på nettet, så jeg er kommet ind i den almindelig del af routeren, men det ville da være rart med en vejledning til den.
Så vidt jeg ved findes der ikke offetlig tilgængelige vejledninger til dette produkt, men du kunne evt. forsøge dig med et spørgsmål hos Netgear support.
Jeg tror Netgear leverer denne router som OEM produkt til kabel netværk selskaber, som så evt. låser de dele som de selv vil have kontrol over.
Jeg tror de har sparet manualen fordi:
- Default Username / Password er anført med småt på label på router.
- Når man brouwser routerens menuer er disse rimeligt velbeskrevet i højre side af billedet.
Det bliver interessant at høre om YouSee vil låse op for din router. Som sagt har jeg fået oplyst at dette ikke er noget problem.
Jeg tror de har sparet manualen fordi:
- Default Username / Password er anført med småt på label på router.
Jeg kikkede lige på min og du har helt ret. Default står på den, men jeg må indrømme, at den havde jeg ikke lige set i kampens hede
- Når man brouwser routerens menuer er disse rimeligt velbeskrevet i højre side af billedet.
Enig, men derfor ville det alligevel være smart med en form for vejledning. Herunder oplysning om, hvordan man nulstiller ved ved f.eks. glemt password.
Det bliver interessant at høre om YouSee vil låse op for din router. Som sagt har jeg fået oplyst at dette ikke er noget problem.
Ja jeg er også lidt spændt herpå. Nu venter jeg nok 1 - 2 uger inden jeg siger mit abb. på telefoni op og så må vi se hvad de siger til at låse den op.
Som det fremgår i starten af denne tråd, har der åbenbart været problemer med at få den låst op.
Hvis denne Netgear CGV824G er kabelmodemmet, som i får 'gratis' med i forbindelse med internetabonnementet hos YouSee, så tror jeg ikke i har ret til at bruge den indbyggede IP-telefoni ATA, mod en anden udbyder af IP-telefoni, end YouSee. Men i må selvfølgelig gerne bruge jeres internet, som i vil, fx med noget andet IP-telefoni kørende på jeres lokalnet.
Tanken om at det skulle være frit til rådighed svarer lidt til at man tager et job for at få en firmabil, hvorefter man vælger at bruge bilen til alt andet end firmaopgaver. Blot en lille sammenligning.
Jeg gætter på at CGV824G er konfigureret op til at køre via privat IP over YouSee's net frem til SIP serveren hos YouSee, (på et lukket intranet til IP-telefoni) hvor denne privat IP-adresse har helt sin egen lille båndbredde til IP-telefonien, uafhængig af, hvad i ellers bruger internettet til, med jeres købte båndbredde. Sådan er de fleste IP-telefoni løsninger via fællesantenner konfigureret op, når det gælder udbyderens egen IP-telefoni. Jeg gætter også på, at i ikke finder adgang til den del i modemmet. Indstillingen her er sandsynligvis styret via provisioning fra YouSee, skjult for brugerne.
Hvis det skulle lykkes at ændre CGV824G, så i kan udnytte den indbyggede SIP ATA mod andre, så skal den nok hackes lidt, for at få IP-telefonien flyttet over til jeres offentlige IP-adresse hos YouSee. Men jeg gætter på at YouSee ville betragte denne hacking som tyveri. I kunne måske også havne i regning for support i at få genskabt en stabil kabelmodem.
Det er ikke det samme som at give jer frit adgang til routerens faciliteter. Her er det helt legalt at ændre og der kan være mange årsager til, at man har et behov. Jeg ville dog ikke gå i gang med firmware ændringer af modemmet på egen hånd i en sådan løsning. Det kan jo også opftattes som hacking, når YouSee selv søger at styre modemmet frem mod en stabil løsning. Sandsynligvis også her med styring af firmware via provisioning.
For visse firmaløsninger med ADSL, styrer TDC også routeropsætningen via provisioning. Her kan man opleve at egne indstillinger bliver sat til bage til udgangspunktet. Jeg ved ikke, hvad YouSee gør, men mon ikke man her selv kan ændre på routerindstillingerne.
Der er også andet i en kabelmodem, som man normalt ikke har adgang til og ikke må pille i, det er modem indstillingen, hvor bl.a. downstream og upstream hastigheden sættes. Denne del er også normalt styret via udbyderens provisioning og web konfig sider skjult for brugerne.
Check for opdatering via provisioning, og evt. opdatering med firmware og indstillinger, sker normalt når modemmet tændes, i forbindelse med opstart.
Jeg har ellers ingen erfaringer med Netgear CGV824G, men jeg kender en del til løsninger generelt via fællesantenner.
Er man bare en lille nørd, som de fleste af os sikkert er, her i forummet, så vil jeg anbefale en kabelmodem uden indbygget router, hvor man får sin offentlige IP ud af routerens WAN port. Her kan man så sætte egen router, hvor man har frit spillerum. Ellers opstår der meget let en for stor afhængighed af supporten hos udbyderen af internet. Behov er forskelligt og hvad routere kan er forskelligt. Man skal, som nørd, selv være herre over sit udstyr. Derfor bør man også købe egen router. For mange bredbåndsløsninger, hvor der er router indbygget, så opfatter brugeren let routeren som en black-box og, er man lidt nørdet, så opfattes udbyderens service dermed let, som en forhindring i fuld udnyttelse af internettet. Fx i tilfælde at man ønsker at køre spil over internette, som fordrer noget specielt i opsætning af routeren. Hermed kører spiralen mod noget negativt. Vælg egen router.
Men for novicer, som ønsker at fortsætte som novicer, så er en kabelmodem med indbygget router og evt. WiFi nok en god ting. Stiller man derimod mange krav, så er det ofte den forkerte valg af løsning.
Med egen router kan man stille alle de krav man vil - for det meste til sig selv, men selvfølgelig også krav til produkt og leverance.
I vores antenneforening kører vi bredbånd via Canal Digital. Her se evt. Tips vedrørende bredbånd.